Nieuws‎ > ‎

Nieuws-2019

RV De Kop blijft gesloten tot 29 april

Geplaatst 1 apr. 2020 10:40 door Info RVdeKop

Laatste update; De richtlijnen van het RIVM en de overheid stellen, ter voorkoming van verdere verspreiding van het Covid-19 virus, dat sportfaciliteiten gesloten blijven tot 29 april. Ook RV De Kop blijft tot deze datum gesloten voor het roeien en het gebruik van de ergometerruimte.  Ook skiffen is niet mogelijk.

RV De Kop dicht tot en met 06 april

Geplaatst 15 mrt. 2020 12:21 door Info RVdeKop

Het kabinet heeft vanmiddag besloten dat sportclubs de deuren sluiten tot en met 06 april. Ook RV De Kop geeft gehoor aan deze oproep en is dicht tot en met 06 april. De ruimte waar je kunt trainen op de ergometers blijft eveneens gesloten

Informatie en advies Covid-19

Geplaatst 14 mrt. 2020 12:19 door Info RVdeKop   [ 15 mrt. 2020 04:50 bijgewerkt ]

Onze vereniging vraagt om extra maatregelen omtrent verspreiding van het Covid-19 (Corona virus). Dit houdt in dat het bestuur, in overleg, de adviezen opvolgt van het RIVM en de KNRB. 

De volgende maatregelen zijn: 

-bent u verkouden( niezen, loopneus, hoesten, lichte verhoging of keelpijn) ga niet roeien, geen bezoek aan de   vereniging en ziek thuis goed uit!

-was de handen zorgvuldig voor en na het roeien, schud geen handen

-ontsmet de riemen en boorden van de boot waarmee u tilt voor en na het roeien, middelen staan in de loods en na   gebruik de doekjes deponeren in de daarvoor bestemde afvalbak

-de hendels en bankjes van de ergometers voor en na gebruik ontsmetten met de daarvoor bestemde doekjes

-de kantinedienst ligt door deze maatregelen stil, daarom wordt gevraagd aan de roeipoolcoördinatoren of de  laatste   roeiploeg om bij vertrek de aangeraakte zaken( bijv. deurklinken, trapleuning, kranen en sleutels) en toilet schoon te   maken

-beperk de sociale contacten

-mocht er nog iets ontbreken wat u belangrijk vindt, meld het dan bij de roeipoolcoördinator of stuur een mailtje   naar  info@rvdekop.nl


Open Dag van 21 maart wordt uitgesteld

Geplaatst 29 feb. 2020 06:53 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2020 11:30 bijgewerkt ]

Na de maatregelen van het kabinet, tegen verspreiding van het Corvid-19( Coronavirus), heeft het bestuur besloten om de Open Dag van 21 maart uit te stellen tot een nader te bepalen datum. 

Koning Wintertocht 2019

Geplaatst 17 dec. 2019 00:20 door Info RVdeKop   [ 17 dec. 2019 00:21 bijgewerkt ]

Dit jaar bleek de belangstelling voor deelname aan deze winterse tocht zelfs nog groter dan voorgaande jaren:

Maar liefst veertien leden van “RV De Kop” wilden aan deze jaarlijks door de “RV Amstel” in Amsterdam-Zuid georganiseerde roeitocht gaan deelnemen!

Bij deze wel zeer oude roeivereniging, oprichtingsjaar 1874 (!!), slaagden wij erin om een drietal boten te reserveren: twee C4x+ en een 3-4 persoons wherry.

Tijdig inschrijven voor deze altijd populaire tocht is steeds weer gewenst, want de belangstelling blijkt ieder jaar weer even groot.

Ook dit jaar voerde op Zondag 8 December j.l. een nogal winderige tocht ons met maar liefst zesentwintig boten over de Amstel en door de Amsterdamse grachten.

In totaal hadden er twee boten afgezegd, waaronder jammergenoeg een van onze eigen boten...

Bij ons vertrek per auto uit Schagen stond er 's ochtends vroeg namelijk nog een dikke windkracht zes en stonden de hemelwaterpoorten wagenwijd open!!

De voorspelde afname in windkracht bleek exact te kloppen en om 11.00 uur vertrokken we dan ook bij een in kracht afgenomen westelijke wind.

Het team van Niels Hofte in een C4 en het KarinBeemster-team (met Lucie, Lineke en Rob) in een gloednieuwe ouderwetse houten wherry.

vanaf het Amsterdamse vlot ging het voor de wind als een speer richting Amstel.

Dachten wij hier lekker onder de hoge wal uit de wind te gaan varen....werden we ter hoogte van de “RV De Hoop” gesommeerd om als voorgeschreven stuurboordwal te houden en dus lagerwal te volgen, dit in

verband met mogelijke rondvaartboten, die we deze dag echter in het geheel niet ontmoet hebben...slechts heel in de verte hebben we er een van ons af zien varen.

“Rondvaartboten hebben altijd voorrang” zo was ons nogmaals voor vertrek ingeprent!

Wij genoten op het ruime Amstelwater van de prachtige Hollandse winterluchten.

Natuurlijk was onze C4 met de marathonroeiers Niels, Robert, Chris, Wilco en Pieternel ons reeds eerder in een wolk van schuimend boegwater voorbijgestoven en uit het zicht verdwenen!

Sneller dan verwacht passeerden we het theater Carre, de sluizen en de fraaie Magere brug.

Nu ging het stuurboorduit : de Nieuwe Keizersgracht op langs de Hermitage, rondom Artis en langs het Entrepotdok tot aan de Koek-en-Zopie passantensteiger.

Hier werden we na een stuurwissel en enig wachten letterlijk aan de (pik)haak geslagen en voorzien van warme chocolademelk en oliebollen! Prima geregeld allemaal. Zo stonden er bij alle afslagen vrijwilligers van de “RV Amstel” op de brug om via de megafoon (route)aanwijzingen te geven.

Afgezien van de vele roeiboten was er deze dag trouwens weinig tot geen andere scheepvaart op het water.

Wij passeerden in toertempo de Hortus Botanicus en na weer een kort stukje Amstel voeren we onder de brug door de Keizersgracht op. Hier voeren we onder maar liefst elf bruggen door, allemaal hoog en (net) breed genoeg, voordat we de smalle Leliegracht bereikten.

De nog altijd krachtige westenwind stond hier pal op en de peddel moest er even aan te pas komen om vaart te blijven lopen. De riemen konden hier niet volledig uitgebracht worden.

Na de Leliegracht voeren we zuidwaarts over de Prinsengracht langs o.m.de Westertoren en het Anne Frank huis.

De inmiddels doorgebroken zon deed de fraaie grachtenpanden sprookjesachtig oplichten. Wat een genot om hier te mogen roeien!

Nu en dan passeerden we enkele kunstwerken van het Light Festival en telkens weer passeerden we met fotograferende toeristen afgeladen bruggen!

Een van deze toeristen verloor hier tijdens een windvlaag zijn pet die in de gracht belandde.

De boot voor ons viste die keurig voor hem uit het water!

Evenlater deed een andere windvlaag onze route kaart in het water belanden!

Goed strijkwerk van Karin en Lineke zorgde ervoor dat de geplastificeerde kaart weer aan boord kwam!

Bij de vele brugpassages was met veelal een dwarswind goed stuurwerk vereist.

Aan het eind van de Prinsengracht wees een vrijwilliger ons weer de weg naar de Singelgracht, die zich juist tegenover het fraaie Amstelhotel bevindt.

Wij volgden de Singelgracht tot juist voor het Rijksmuseum waarna de Boerenwetering werd opgevaren.

Deze leidde ons na 18 km roeien weer terug naar het vlot van de “RV Amstel”.

Er was ruim voldoende hulp aanwezig om de boten uit het water te trekken en af te drogen.

Even later genoten we in de gezellige drukte van de societeit van bier, wijn en snert met toebehoren, die er voor zorgden dat we met gloeiende koppen huiswaarts keerden.

Volgend jaar weer een Koning Wintertocht of misschien wel de Nationale avondtocht, eveneens georganiseerd door de “RV Amstel”....

Expertise nieuwe C4X+

Geplaatst 10 sep. 2019 07:07 door Web Items   [ 10 sep. 2019 07:37 bijgewerkt ]


Zoals in de ALV van afgelopen juli is aangegeven, zou er onderzoek gedaan worden om een goede C4X+ aan te gaan schaffen. Een aantal leden zijn hierover met de materiaalcommissie in conclaaf gegaan aan welke eigenschappen deze boot moet gaan voldoen. Hieruit kwam, zoals al eerder in het meerjarenplan was aangegeven, dat deze boot zo stil en licht mogelijk moet zijn. Hiermee zijn we aan de slag gegaan.


Heel snel kwamen we uit bij de botenbouwer Baumgarten. Zij maken diverse roeiboten met heel opties die je wel of niet kan kiezen, zodat deze boot naar onze wensen kan worden gebouwd. Maar moet je zo’n mooi en dure boot alleen van en plaatje kopen. Dat vonden we geen goede idee. Dus zijn we op zoek gegaan naar een vereniging die een recente C4X+ van Baumgarten heeft aangeschaft. Zo kwamen we uit bij Roeivereniging de Amstelgeuzen uit Oudekerk aan de Amstel. Contact gezocht met ze en een afspraak gemaakt voor een proefvaart. Zodoende kan je een goed besluit nemen of zo’n boot is wat wij zoeken. En afgelopen zondag, 8 september, was het zover.


We werden om 12uur vriendelijk ontvangen door Amke van de Amstelgeuzen. Terwijl we met haar
stonden te kletsen kwam de C4X+, waar we in gingen roeien, net aan. Het is een boot die zij in 2018
hebben aangeschaft. Dus zeer nieuw. We hielpen even met het aanleggen van de boot en de
gezellige dames bemanning kwam de boot uit. Dus mooi even de tijd om ons voor te stellen en hun
bevindingen van deze boot aangehoord. Met al onze indrukken werd het tijd om zelf in de boot te
gaan roeien.

Amke ging op stuur en Bram, Esther, Peter en ik gingen achter het slaggerei zitten. Kees stond uiteraard het geheel vanaf het vlot te bekijken, samen met de vrouwen die net de C4x+ hadden warmgedraaid. De commando’s werden prima opgevolgd, Slippend strijken, ronden over bakboord, of was het nou stuurboord en slagklaar maken. Nou daar gingen we, effe vaart maken en rustig roeien……….. oei dat was onze stuur niet gewend…… “wat gaan jullie hard” riep ze. En van de kant werd er flink gejoeld………. “whooooo, wat maken die een slagen” riepen de dames. Keutelend met de dames lieten we Kees achter op het vlot ………. Ja de stuur (Amke) moest even goed opletten. Met dit tempo had ze nooit gestuurd.


We roeiden lekker. Na een korte tijd voelde de boot al als een warm bad (nee we zijn niet
omgegaan). Uiteraard luisterde we goed of we deze boot meer of minder geluid vonden maken dan bijvoorbeeld de Oude Sluis. Ook voelde we goed hoe deze boot over de Amstel gleed. Tevens genoten we van dit kronkelende riviertje. Mooi weer, hoop fietsers over het dijkje en diverse mooie huizen langs het water. Na 3,5 km gaf Amke aan dat zij hier altijd gingen ronden en/of wij ook al terug wilde. “Dat hangt van jou af Anke, weet niet hoe laat je terug moet zijn”. Het maakte Amke niet zoveel uit, dus peddelde wel nog even heerlijk door. Na ruim 5km gaven we aan dat we terug zouden
gaan. Amke was blij en enthousiast, ze was nog niet zover geweest (en zo’n korte tijd) tijdens een trainingsrondjes. Bij de Sint Urbanuskerk gingen we ronden en weer terug naar het vlot. Enthousiast werden we weer door Kees ingehaald op het vlot. En nadat we de boot uit het water hadden gehaal, afgedroogd en op haar plek hebben gelegd, namen we afscheid van Amke en de Amstelgeuzen. Het was een zeer goede ervaring om in deze boot te varen. Wij waren in ieder geval zeer enthousiast. 

Na de proefvaart gingen we met z’n vijven naar de camping alwaar Esther, Bram, Kees en Edwin (en zijn Bianca) al een nachtje hadden geslapen. Daar werden onze bevindingen met elkaar besproken. Deze zullen met het bestuur besproken worden zodat zij kunnen overgaan tot de koop van een hele
mooie en heerlijk roeiende C4X+. En wat wij heel mooi en zeer aardig v
inden is dat Peter heeft aangegeven, uit naam van Dekker Granen en Kunstmest BV, wat te willen betekenen bij de aanschaf van de nieuwe C4X+. TOP!!!

Wat ik nog even wil zeggen is dat de foto’s die bij dit stukje zijn geplaatst, foto’s zijn van de boot van
de Amstelgeuzen. De kans is aanwezig dat de boot die gaat worden aangeschaft een andere
afwerking heeft dan de boot van de Amstelgeuzen.

Ronde Hoeptocht 8 september 2019

Geplaatst 10 sep. 2019 06:46 door Info RVdeKop

Vroeg op de zondag gingen wij, Reiny, Karin de Wit, Karin Beemster en ondergetekende op pad naar
Uithoorn. Bij de roeivereniging aldaar, Michiel de Ruijter, werden we verwelkomt met koffie. Nadat
alle teams waren binnengedruppeld, ook 2 Belgische uit Gent, werd begonnen met de briefing van
de tocht. Eigenlijk stond de “Ronde Venentocht”op het programma maar door stremmingen van
water werd dit rondje veranderd in de “Ronde Hoeptocht”. Ook mooi zo werd ons beloofd, wij
kregen de Witte Engel toegewezen een C3X+. Een fraaie en stille boot. Omstreeks kwart over tien de
Amstel op richting Café de Zwarte Kat, waar Karin Beemster een vermakelijk verhaal over vertelde uit
haar studententijd. In OudeKerk a/d Amstel aangekomen, onder een lage brug door konden we
direct aanleggen. De begeleiders van de tocht in de kenmerkende rode jassen/shirts vertelde ons dat
Café de Zwarte Kat inmiddels niet meer bestond, jammer want we hadden gehoopt op een rondje als
we met Karin zouden binnen komen. Dan maar voor de koffie in Café Buitensloot, en dat smaakte OK
met gebak erbij. De suikerspiegel was weer tot grote hoogte gestegen dus maar weer gauw aan de
riemen richting Stokkelaarsbrug, daar gebaart men ons dat we hier ook konden aanleggen voor een
restaurantje maar dat was toch iets te snel na de vorige dachten wij. Dus door naar de Oude Waver,
een smal water met twee zelfbediening bruggetjes. Dat geeft een toertocht haar charmes om eruit te
klimmen en dan de brug open te draaien (en weer dicht natuurlijk) om vervolgens weer in de boot te
komen. Aan het eind weer bakboord uit de Amstel op en terug naar RV Michiel de Ruijter. Voordat
we een Indische maaltijd konden nuttigen nog even een paar kouwe jongens en natuurlijk de
evaluatie van de dag. Het smaakte voortreffelijk en nadat we onze gasten bedankt hadden keerden
we huiswaarts om 18:15. Al met al een geslaagde dag met fraai roeiwater.

Finse kerkboottocht 2019

Geplaatst 8 aug. 2019 10:40 door Info RVdeKop

Bovenstaande foto toont zeer fraai het roeien in de 12 meter lange klassieke Finse Kerkboot, eigendom van RV de Geeuw te Sneek.
Bij het zien van deze foto gaat elk roeiershart toch ieder jaar weer sneller kloppen!!
Daarom roeide RV De Kop nu al voor de derde keer, op Zondag 4 Augustus 2019 weer een prachtige tocht per Kerkboot door de Friese wateren ten Zuiden van Sneek.
De Kerkboot blijft als enige in zijn soort in Nederland een zeer bijzondere boot; overnaads gebouwd en bijzonder fraai van lijn roeit hij met veertien roeiers verrassend licht met ongeklipte bladen.
Dit jaar roeiden wij jammergenoeg met een roeier te weinig, maar ook met “slechts” dertien roeiers roeit de Kerkboot geweldig koersvast.
Omdat de roeiers twee-aan-twee zitten ( op bankjes met slidings) is er volop gelegenheid om met de buren te kletsen en te lachen.
Dat maakte ook deze tocht weer extra gezellig!
Bovendien was het uitgelezen roeiweer, heel weinig wind en niet te warm.
Vanuit de roeiclub vertrokken we als voorgaande jaren weer in zuidwestelijke richting via IJlst naar Heeg.
Hier meerden we net als vorig jaar af bij de Oude Vishal, waar we op het mooie terras aan het water nieuwe krachten opdeden voor het vervolg van de tocht.
Deze voerde ons over het Noordelijk deel van het Heegermeer temidden van drukke recreatievaart naar de Woudsender rakken.
Hier voeren we met “light paddle” in kiellinie met vele andere vaartuigen via Woudsend naar het Koevordermeer.
Van hieruit weer Noordwaarts in de richting van Sneek.
Moeiteloos passeerden wij vele zeilboten-zonder-wind....veel commentaar over en weer natuurlijk!
In het Noordoostelijk deel van het Koevordermeer nam onze stuur tot haar schrik enkele bootjebadende wandelaars waar... en wel recht vooruit!
De waterdiepte bleek hier inderdaad maar 40 cm, voldoende echter voor onze kerkboot.
Door de Janesloot koersten we omzichtig naar de camping-aanlegsteiger van het dorp Langweer.
De dorpsstraat hier is heel gezellig volgestouwd met terrassen, wij genoten hier dan ook in de schaduw van oude bomen van het nodige koele vocht.
Van hieruit was het nog een goed uur roeien tot terugkeer aan het vlot.
Bij binnenkomst Sneek werden we nabij de Waterpoort vanaf een passerende feestboot onthaald met feestelijke hoempa-muziek: geweldig leuk en zeer toepasselijk!!
Ook de brugwachters waren ons dit keer goed gezind, slippen en vallen bleek niet nodig.
De boegbal werd dit jaar ontzien....
Twee jaar geleden hadden we deze bij doorgang van de lage brug eraf gevaren....(!)
Met vereende krachten werd de boot direkt bij aankomst vlot weer op de trailer gehesen, met een 14-koppige bemanning geen probleem natuurlijk.
Onder het genot van een ijskoud biertje constateerden wij nogmaals dat samen roeien verbindend werkt en dat deze tocht weer voor herhaling vatbaar is!
Graag tot volgend jaar !

RV De Kop haalt voorpagina NH-dagblad

Geplaatst 18 jul. 2019 09:25 door Info RVdeKop   [ 12 sep. 2019 00:08 bijgewerkt ]

De weersverwachting voor zaterdag 29 juni betekende voor ons dat er extra water moest worden ingeslagen, want het zou warm worden, zéér warm zelfs. Achteraf bleek het de warmste 29 juni ooit.

RV de Kop uit Schagen had de avond tevoren al zes boten afgeleverd bij RV de Kogge in Onderdijk (Medemblik).

RV de Kogge had voor ons een prima lopend ontbijt verzorgd, zodat wij ondertussen alle meevarende boten van beide verenigingen te water konden laten en alle bemanningen, waaronder twee Hunze roeiers uit Groningen, een beetje aan elkaar konden snuffelen (toen nog fris!). Ook een aantal suppers uit Schagen was hier al van de partij.

Om 8.00 uur vertrokken we naar de Overlekersluis, waar een enthousiaste sluiswachter ons opwachtte met zijn camera in de aanslag en mij beloofde dat, wanneer wij volgend jaar weer zouden komen, hij voor een paar leuke attenties zou zorgen. Na het schutten van de sluis met zeven roeiboten, de boot van de Reddingsbrigade, de boot van Bram Visser en twee schuiten, ging de tocht over de Friese Vaart richting Middenmeer. Al snel bleek dat door de warmte we ons niet meer konden houden aan het tijdschema. Pauzes werden ingelast en wissels tussen stuur en slagroeier. Bij de Westfriese sluis hadden de suppers al een flinke voorsprong opgebouwd op de roeiers. Zij klommen voor de sluis het water uit om er na de sluis weer in te gaan.

Bij de Molenkolksluis was het een beetje proppen met alle boten, maar dat maakte het ook wel weer gezellig.

Het voordeel van een achterstand op het tijdschema is, dat er op de plaats van bestemming in Schagen een bepaalde spanning en enthousiasme wordt opgebouwd. Gaat het de roeiers wel lukken? Ook hier waren de suppers weer als eersten en kwam er af en toe een roeiboot, onder luid applaus, de bocht om richting het vlot van RV de Kop. Als klapstuk The Vin met de Kogge en de Hunze roeiers. Alle roeiers hadden, op z’n Westfries gezegd, “het end in de bek”. Maar het vele publiek op de kant en de hartelijke ontvangst maakten een heleboel goed. Na de lunch werden toespraken gehouden door de voorzitter van RV de Kop, Gerard Kooiman, de wethouder van de gemeente Schagen, Hans Heddes en de voorzitter van KiKaRoW, Albert Vuil. Een spannende uitreiking van de cheque volgde met als uiteindelijk bedrag € 33.522,-. Hulde voor alle sponsoren en inzet van RV de Kop!

Om de opgelopen achterstand enigszins in te lopen vertrok The Vin met een verse bemanning (4  x de Kop en 1 x de Hunze) en onder begeleiding van de Tjerk Hiddes, na een verkorte pauze, richting Alkmaar. Ook een vier van RV de Kop roeide mee. Het werd ondertussen steeds warmer en ging het roeien over in afzien voor de bemanning. Liters water werden aangedragen. Maar ja, de roeiers wilden niet afhaken om hun sponsoren en KiKaRoW niet teleur te stellen. De suppers hadden een alternatieve route genomen en kwamen al spoedig in Alkmaar aan. Een geweldige prestatie om van Medemblik naar Alkmaar (58 km.) te suppen. En ook nog geld meebrengen voor KiKaRoW. Hulde voor deze bikkels!

Vele boten van ARZV uit Alkmaar roeiden tegemoet en lagen in de brandende zon The Vin op te wachten. Met uiteindelijk anderhalf uur vertraging was iedereen binnen en werden we welkom geheten door de voorzitter van ARZV, Bart Udo. Een aantal roeiers nam een verfrissende duik in het water, waarna iedereen kon genieten van een glas bubbels en een heerlijke barbecue.

 

De volgende morgen, gelukkig een stukje koeler, stond The Vin al klaar om te water gelaten te worden en konden we precies om 9.00 uur vertrekken richting Purmerend. Een stevige bemanning had er echt zin in en bouwde al snel een flinke voorsprong op ten opzichte van het tijdschema. De omstandigheden waren ideaal. Met een lekker windje mee en kopjes op de golven roeide The Vin over het Alkmaardermeer.  Een wisseltje bij Markenbinnen was snel gedaan en de tocht ging verder totdat een brug een oponthoud verzorgde van 20 minuten. Weg voorsprong op tijdschema.

Een aantal boten van PRV de Where, waaronder de voorzitter in een skiff, wachtte The Vin op bij Spijkerboor. Al snel kwam het bericht dat een brug in Purmerend niet functioneerde, waardoor de Tjerk Hiddes de stad niet in kon. The Vin is onder begeleiding van de plaatselijke roeiers naar de vereniging geroeid en de Tjerk Hiddes hebben we veilig in een jachthaven achtergelaten. Bemanning met de auto naar PRV de Where gebracht en daar geluncht. Na de lunch kon de bemanning van de Tjerk Hiddes de boot alsnog naar de vereniging varen, omdat de problemen met de brug inmiddels waren verholpen. Al met al een soepel einde van het traject Medemblik - Purmerend.

 

Zonder namen te noemen, wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de getoonde inzet en geleverde prestatie dit weekend. Alle betrokken roeiverenigingen hebben er voor gezorgd dat alles goed is verlopen in een hele goede sfeer en harmonie. Er zijn veel contacten gelegd en zelfs al afspraken gemaakt om bij elkaar te gaan roeien.

 

Uiteindelijk steunt KiKaRoW Rondje NL niet alleen het Prinses Maxima Centrum in Utrecht, maar brengt het ook de Nederlandse roeiwereld tot elkaar. Honderden bemanningsleden van The Vin en heel veel mensen daar omheen kunnen zeggen dat zij in 2019 mee gedaan hebben om kinderkanker de wereld uit te roeien. En daar mogen wij met z’n allen best trots op zijn.

Hulde aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt!

 Bron:Michiel Roos


 


Toertocht Het Paard van Marken

Geplaatst 18 jul. 2019 09:14 door Web Items

De roeitocht per C-4 van 41 km vanuit de RV De Where in Purmerend naar de vuurtoren “Het Paard van Marken” wordt door velen bestempeld als zijnde zeer ambitieus...

Toch zijn de nodige roeiers ons hierin reeds voorgegaan en het leek de toercommissie van RV De Kop dan ook een uitdaging om deze tocht eens te gaan ondernemen.

Een zestal van onze seniorleden, Gerard, Jan, Reiny, Anja, Anke en Rob toonden hierin hun interesse.

Door omstandigheden vielen Jan en Reiny uit, gelukkig echter vonden we Nanne Groot van de RV Ossa beschikbaar, zodat de tocht per C4x+ op Zaterdag 13 Juli toch met vijf roeiers doorgang kon vinden.

Omdat deze tocht over het IJsselmeer voert, is er uiteraard veel aandacht besteed aan een volledig uitgewerkt veiligheidsplan, waarin natuurlijk zwemvesten niet mochten ontbreken.

Het weerbericht met een NNW-3 voorspelling leek niet ongunstig en we vertrokken vanuit de roeiclub van Purmerend via de Purmer Ringvaart richting het historische Edam.

Alvorens bij de oude zeesluis van Anno1829 te arriveren dienden er maar liefst zes bruggen te worden gepasseerd, waarvan een enkele bijzonder fraai maar tevens erg laag.

Ronald Woutering weet uit eigen ervaring van een eerdere tocht exact hoe laag deze brug wel niet is (.) !

De schilderachtige route door Edam voert ons hier langs monumenten en prachtige oud-Hollandse huisjes.

Jos de sluiswachter was van onze komst op de hoogte en schutte ons vrijwel zonder wachttijd van stil binnenwater naar nogal beweeglijk IJsselmeerwater.

De golfhoogte voor het Markermeer was voor deze ochtend door RWS voorspeld op 27 cm.

Daardoor likte er nu en dan wel eens ter hoogte van de riggers een enkel golfje naar binnen...

Onder beschutting van de kust voeren we voor de golven uitscherend in zuidelijke richting naar Volendam, waar we in de haven een goed rustpunt vonden om even wat naar binnen te werken en de vele toeristen aan de wal onze roeikunsten en honger te tonen.

Eerder reeds hadden we in goed overleg, jammer toch, besloten om niet naar Marken te roeien, maar door naar Monnickendam. Dit in verband met de golfrichting N-Z en ook omdat wij verwachtten dat in de middag de wind nog wel iets zou gaan toenemen tot een kracht vier.

Nauwelijks onderweg van Volendam naar Monnickendam werden we verrast door een enorme regenbui die veel te lang aanhield, waardoor de hoosvaten toch nog tevoorschijn moesten komen...

Het Monnickendammergat bood ons hierna wat rustiger water en we ontdekten al snel een goede aanlegplek bij eetcafe De Zeilhoek waar de L een K werd voor een hoognodige sanitaire stop, een hapje eten en om onszelf te drogen.

Uitgerust en kurkdroog ging het hierna probleemloos door de zeesluis van Monnickendam de Purmer Ee op, vandaar door de Purmer Ringvaart, voorbij Ilpendam terug naar RV De Where, waar onze log een totaal geroeide afstand van 31.2 km liet zien.

Op dit deel van de ringvaart is er niet veel anders te zien dan hoog opgaand riet geheel zonder scheepvaart.

Wij rekenen volgend jaar op een herkansing voor Het Paard !!

Dan rekenen we op een Zuiden windje kracht 2 Bft.

De Gouwzee ligt dan namelijk aardig beschut achter de dijk die Marken sinds 1957 met het vasteland verbindt.

BeantwoordenDoorsturen

1-10 of 22