Nieuws‎ > ‎

Nieuws-2019

Finse kerkboottocht 2019

Geplaatst 8 aug. 2019 10:40 door Info RVdeKop

Bovenstaande foto toont zeer fraai het roeien in de 12 meter lange klassieke Finse Kerkboot, eigendom van RV de Geeuw te Sneek.
Bij het zien van deze foto gaat elk roeiershart toch ieder jaar weer sneller kloppen!!
Daarom roeide RV De Kop nu al voor de derde keer, op Zondag 4 Augustus 2019 weer een prachtige tocht per Kerkboot door de Friese wateren ten Zuiden van Sneek.
De Kerkboot blijft als enige in zijn soort in Nederland een zeer bijzondere boot; overnaads gebouwd en bijzonder fraai van lijn roeit hij met veertien roeiers verrassend licht met ongeklipte bladen.
Dit jaar roeiden wij jammergenoeg met een roeier te weinig, maar ook met “slechts” dertien roeiers roeit de Kerkboot geweldig koersvast.
Omdat de roeiers twee-aan-twee zitten ( op bankjes met slidings) is er volop gelegenheid om met de buren te kletsen en te lachen.
Dat maakte ook deze tocht weer extra gezellig!
Bovendien was het uitgelezen roeiweer, heel weinig wind en niet te warm.
Vanuit de roeiclub vertrokken we als voorgaande jaren weer in zuidwestelijke richting via IJlst naar Heeg.
Hier meerden we net als vorig jaar af bij de Oude Vishal, waar we op het mooie terras aan het water nieuwe krachten opdeden voor het vervolg van de tocht.
Deze voerde ons over het Noordelijk deel van het Heegermeer temidden van drukke recreatievaart naar de Woudsender rakken.
Hier voeren we met “light paddle” in kiellinie met vele andere vaartuigen via Woudsend naar het Koevordermeer.
Van hieruit weer Noordwaarts in de richting van Sneek.
Moeiteloos passeerden wij vele zeilboten-zonder-wind....veel commentaar over en weer natuurlijk!
In het Noordoostelijk deel van het Koevordermeer nam onze stuur tot haar schrik enkele bootjebadende wandelaars waar... en wel recht vooruit!
De waterdiepte bleek hier inderdaad maar 40 cm, voldoende echter voor onze kerkboot.
Door de Janesloot koersten we omzichtig naar de camping-aanlegsteiger van het dorp Langweer.
De dorpsstraat hier is heel gezellig volgestouwd met terrassen, wij genoten hier dan ook in de schaduw van oude bomen van het nodige koele vocht.
Van hieruit was het nog een goed uur roeien tot terugkeer aan het vlot.
Bij binnenkomst Sneek werden we nabij de Waterpoort vanaf een passerende feestboot onthaald met feestelijke hoempa-muziek: geweldig leuk en zeer toepasselijk!!
Ook de brugwachters waren ons dit keer goed gezind, slippen en vallen bleek niet nodig.
De boegbal werd dit jaar ontzien....
Twee jaar geleden hadden we deze bij doorgang van de lage brug eraf gevaren....(!)
Met vereende krachten werd de boot direkt bij aankomst vlot weer op de trailer gehesen, met een 14-koppige bemanning geen probleem natuurlijk.
Onder het genot van een ijskoud biertje constateerden wij nogmaals dat samen roeien verbindend werkt en dat deze tocht weer voor herhaling vatbaar is!
Graag tot volgend jaar !

RV De Kop haalt voorpagina NH-dagblad

Geplaatst 18 jul. 2019 09:25 door Info RVdeKop   [ 18 jul. 2019 09:28 bijgewerkt ]

De weersverwachting voor zaterdag 29 juni betekende voor ons dat er extra water moest worden ingeslagen, want het zou warm worden, zéér warm zelfs. Achteraf bleek het de warmste 29 juni ooit.

RV de Kop uit Schagen had de avond tevoren al zes boten afgeleverd bij RV de Kogge in Onderdijk (Medemblik).

RV de Kogge had voor ons een prima lopend ontbijt verzorgd, zodat wij ondertussen alle meevarende boten van beide verenigingen te water konden laten en alle bemanningen, waaronder twee Hunze roeiers uit Groningen, een beetje aan elkaar konden snuffelen (toen nog fris!). Ook een aantal suppers uit Schagen was hier al van de partij.

Om 8.00 uur vertrokken we naar de Overlekersluis, waar een enthousiaste sluiswachter ons opwachtte met zijn camera in de aanslag en mij beloofde dat, wanneer wij volgend jaar weer zouden komen, hij voor een paar leuke attenties zou zorgen. Na het schutten van de sluis met zeven roeiboten, de boot van de Reddingsbrigade, de boot van Bram Visser en twee schuiten, ging de tocht over de Friese Vaart richting Middenmeer. Al snel bleek dat door de warmte we ons niet meer konden houden aan het tijdschema. Pauzes werden ingelast en wissels tussen stuur en slagroeier. Bij de Westfriese sluis hadden de suppers al een flinke voorsprong opgebouwd op de roeiers. Zij klommen voor de sluis het water uit om er na de sluis weer in te gaan.

Bij de Molenkolksluis was het een beetje proppen met alle boten, maar dat maakte het ook wel weer gezellig.

Het voordeel van een achterstand op het tijdschema is, dat er op de plaats van bestemming in Schagen een bepaalde spanning en enthousiasme wordt opgebouwd. Gaat het de roeiers wel lukken? Ook hier waren de suppers weer als eersten en kwam er af en toe een roeiboot, onder luid applaus, de bocht om richting het vlot van RV de Kop. Als klapstuk The Vin met de Kogge en de Hunze roeiers. Alle roeiers hadden, op z’n Westfries gezegd, “het end in de bek”. Maar het vele publiek op de kant en de hartelijke ontvangst maakten een heleboel goed. Na de lunch werden toespraken gehouden door de voorzitter van RV de Kop, Gerard Kooiman, de wethouder van de gemeente Schagen, Hans Heddes en de voorzitter van KiKaRoW, Albert Vuil. Een spannende uitreiking van de cheque volgde met als uiteindelijk bedrag € 33.522,-. Hulde voor alle sponsoren en inzet van RV de Kop!

Om de opgelopen achterstand enigszins in te lopen vertrok The Vin met een verse bemanning (4  x de Kop en 1 x de Hunze) en onder begeleiding van de Tjerk Hiddes, na een verkorte pauze, richting Alkmaar. Ook een vier van RV de Kop roeide mee. Het werd ondertussen steeds warmer en ging het roeien over in afzien voor de bemanning. Liters water werden aangedragen. Maar ja, de roeiers wilden niet afhaken om hun sponsoren en KiKaRoW niet teleur te stellen. De suppers hadden een alternatieve route genomen en kwamen al spoedig in Alkmaar aan. Een geweldige prestatie om van Medemblik naar Alkmaar (58 km.) te suppen. En ook nog geld meebrengen voor KiKaRoW. Hulde voor deze bikkels!

Vele boten van ARZV uit Alkmaar roeiden tegemoet en lagen in de brandende zon The Vin op te wachten. Met uiteindelijk anderhalf uur vertraging was iedereen binnen en werden we welkom geheten door de voorzitter van ARZV, Bart Udo. Een aantal roeiers nam een verfrissende duik in het water, waarna iedereen kon genieten van een glas bubbels en een heerlijke barbecue.

 

De volgende morgen, gelukkig een stukje koeler, stond The Vin al klaar om te water gelaten te worden en konden we precies om 9.00 uur vertrekken richting Purmerend. Een stevige bemanning had er echt zin in en bouwde al snel een flinke voorsprong op ten opzichte van het tijdschema. De omstandigheden waren ideaal. Met een lekker windje mee en kopjes op de golven roeide The Vin over het Alkmaardermeer.  Een wisseltje bij Markenbinnen was snel gedaan en de tocht ging verder totdat een brug een oponthoud verzorgde van 20 minuten. Weg voorsprong op tijdschema.

Een aantal boten van PRV de Where, waaronder de voorzitter in een skiff, wachtte The Vin op bij Spijkerboor. Al snel kwam het bericht dat een brug in Purmerend niet functioneerde, waardoor de Tjerk Hiddes de stad niet in kon. The Vin is onder begeleiding van de plaatselijke roeiers naar de vereniging geroeid en de Tjerk Hiddes hebben we veilig in een jachthaven achtergelaten. Bemanning met de auto naar PRV de Where gebracht en daar geluncht. Na de lunch kon de bemanning van de Tjerk Hiddes de boot alsnog naar de vereniging varen, omdat de problemen met de brug inmiddels waren verholpen. Al met al een soepel einde van het traject Medemblik - Purmerend.

 

Zonder namen te noemen, wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de getoonde inzet en geleverde prestatie dit weekend. Alle betrokken roeiverenigingen hebben er voor gezorgd dat alles goed is verlopen in een hele goede sfeer en harmonie. Er zijn veel contacten gelegd en zelfs al afspraken gemaakt om bij elkaar te gaan roeien.

 

Uiteindelijk steunt KiKaRoW Rondje NL niet alleen het Prinses Maxima Centrum in Utrecht, maar brengt het ook de Nederlandse roeiwereld tot elkaar. Honderden bemanningsleden van The Vin en heel veel mensen daar omheen kunnen zeggen dat zij in 2019 mee gedaan hebben om kinderkanker de wereld uit te roeien. En daar mogen wij met z’n allen best trots op zijn.

Hulde aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt!

 Bron:Michiel Roos


 


Toertocht Het Paard van Marken

Geplaatst 18 jul. 2019 09:14 door Web Items

De roeitocht per C-4 van 41 km vanuit de RV De Where in Purmerend naar de vuurtoren “Het Paard van Marken” wordt door velen bestempeld als zijnde zeer ambitieus...

Toch zijn de nodige roeiers ons hierin reeds voorgegaan en het leek de toercommissie van RV De Kop dan ook een uitdaging om deze tocht eens te gaan ondernemen.

Een zestal van onze seniorleden, Gerard, Jan, Reiny, Anja, Anke en Rob toonden hierin hun interesse.

Door omstandigheden vielen Jan en Reiny uit, gelukkig echter vonden we Nanne Groot van de RV Ossa beschikbaar, zodat de tocht per C4x+ op Zaterdag 13 Juli toch met vijf roeiers doorgang kon vinden.

Omdat deze tocht over het IJsselmeer voert, is er uiteraard veel aandacht besteed aan een volledig uitgewerkt veiligheidsplan, waarin natuurlijk zwemvesten niet mochten ontbreken.

Het weerbericht met een NNW-3 voorspelling leek niet ongunstig en we vertrokken vanuit de roeiclub van Purmerend via de Purmer Ringvaart richting het historische Edam.

Alvorens bij de oude zeesluis van Anno1829 te arriveren dienden er maar liefst zes bruggen te worden gepasseerd, waarvan een enkele bijzonder fraai maar tevens erg laag.

Ronald Woutering weet uit eigen ervaring van een eerdere tocht exact hoe laag deze brug wel niet is (.) !

De schilderachtige route door Edam voert ons hier langs monumenten en prachtige oud-Hollandse huisjes.

Jos de sluiswachter was van onze komst op de hoogte en schutte ons vrijwel zonder wachttijd van stil binnenwater naar nogal beweeglijk IJsselmeerwater.

De golfhoogte voor het Markermeer was voor deze ochtend door RWS voorspeld op 27 cm.

Daardoor likte er nu en dan wel eens ter hoogte van de riggers een enkel golfje naar binnen...

Onder beschutting van de kust voeren we voor de golven uitscherend in zuidelijke richting naar Volendam, waar we in de haven een goed rustpunt vonden om even wat naar binnen te werken en de vele toeristen aan de wal onze roeikunsten en honger te tonen.

Eerder reeds hadden we in goed overleg, jammer toch, besloten om niet naar Marken te roeien, maar door naar Monnickendam. Dit in verband met de golfrichting N-Z en ook omdat wij verwachtten dat in de middag de wind nog wel iets zou gaan toenemen tot een kracht vier.

Nauwelijks onderweg van Volendam naar Monnickendam werden we verrast door een enorme regenbui die veel te lang aanhield, waardoor de hoosvaten toch nog tevoorschijn moesten komen...

Het Monnickendammergat bood ons hierna wat rustiger water en we ontdekten al snel een goede aanlegplek bij eetcafe De Zeilhoek waar de L een K werd voor een hoognodige sanitaire stop, een hapje eten en om onszelf te drogen.

Uitgerust en kurkdroog ging het hierna probleemloos door de zeesluis van Monnickendam de Purmer Ee op, vandaar door de Purmer Ringvaart, voorbij Ilpendam terug naar RV De Where, waar onze log een totaal geroeide afstand van 31.2 km liet zien.

Op dit deel van de ringvaart is er niet veel anders te zien dan hoog opgaand riet geheel zonder scheepvaart.

Wij rekenen volgend jaar op een herkansing voor Het Paard !!

Dan rekenen we op een Zuiden windje kracht 2 Bft.

De Gouwzee ligt dan namelijk aardig beschut achter de dijk die Marken sinds 1957 met het vasteland verbindt.

BeantwoordenDoorsturen

U kunt nog steeds doneren voor KiKaRow!

Geplaatst 27 jun. 2019 00:21 door Info RVdeKop   [ 27 jun. 2019 00:21 bijgewerkt ]

Zaterdag is het zover. Dan roeit KiKaRow Rondje NL door de wateren van de Kop van NH.
RV De Kop doet mee en roeit van Medemblik via Schagen naar Alkmaar. Doel is om geld op te halen voor onderzoek naar het opsporen van de late effecten van de behandeling. U kunt nog steeds doneren.
Ga naar https://kikarow.vooreenander.nl/roeiers/dekop-voorkikarow/d204a1d0-714d-4a22-9c24-bf06779f58f7
Namens onze deelnemers alvast hartelijk dank!

Verslag Elfsteden Roeimarathon 2019

Geplaatst 4 jun. 2019 22:48 door Web Items   [ 5 jun. 2019 09:29 bijgewerkt ]

Vrijdagochtend 31 mei gaat om 08.00 uur mijn wekker en spring ik vol enthousiasme uit bed. Vandaag start de wedstrijd waar we weer zolang naar toegeleefd hebben…de 34e editie van de Elfstedenroeimarathon! Voor de derde keer op rij zal RV de Kop vertegenwoordigd worden bij dit evenement. Dit jaar zullen negen leden de uitdaging aangaan om binnen 24 uur het roeitraject van 210 km succesvol af te leggen. Richard en Nick roeien de ERM voor de eerste keer, de andere roeiers hebben reeds een Elfstedenkruisje in hun bezit.

Rond 10.45 uur word ik opgehaald door onze chauffeuse Tessa en teamgenoot Sebastiaan. Met z’n drieën rijden we naar de roeivereniging in Schagen en daar ontmoeten we de meeste roeiers en de chauffeurs. Edwin was de vorige dag al naar Leeuwarden gereden en had reeds foto’s gestuurd van zijn tent die volledig ingebouwd was door Duitse kampeerders.

Dat er veel oosterburen meedoen aan de ERM was voor ons geen verrassing. Het evenement trekt jaarlijks veel buitenlandse teams. Naast Duitsland zijn België, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk van de partij. De Elfstedentocht is natuurlijk ook uniek!

In welk land kun je immers een ronde van 210 km roeien zonder een sluis tegen te komen?

Terwijl roeivereniging Ossa onze boot ‘Moerbeek’ naar Friesland brengt, rijden wij door naar Richard om hem thuis op te halen. Omdat wij een aantal bootonderdelen meegenomen hebben vanaf de roeivereniging moeten we daar de auto even opnieuw indelen. Na wat ‘shuffelen’ past alles prima en rijden we met z’n vieren, al luisterend naar Imagine Dragons, naar Leeuwarden.

We parkeren de auto op het terrein van Citycamping de Wetterpôlle die naast de roeivereniging LRV Wetterwille gevestigd is en ontmoeten daar ook Edwin. Wanneer we allemaal gearriveerd zijn lopen we vanaf de camping naar deze roeivereniging, die dit jaar haar 100 jarig jubileum viert, om de boot klaar te maken voor keuring.

Al snel arriveert de botenwagen van Ossa en kunnen wij beginnen met het opriggeren van de boot. De sfeer tussen de deelnemers, chauffeurs en supporters is erg goed en er wordt dan ook heel wat afgelachen. Met veel liefde wordt de taft en het startnummer ‘42’ met diverse bijpassende kleuren tape aan de boot gebracht. Niet veel later is de boot klaar om gekeurd te worden. Rond 15.00 uur krijgen we permissie om mee te doen aan de ERM en kunnen wij nog even relaxen op de camping. Met het kaartspel Klaverjassen en het dobbelspel Regenwormen weten veel deelnemers zich uitstekend te vermaken.

Lisette, die ons sub team (team 3) compleet maakt, arriveert rond 16:00 uur op de camping. Na goed gegeten te hebben krijgen we de laatste tips van Edwin en Richard mee, die ze hebben meegekregen uit de ‘captains meeting’. De lage brug bij Dokkum en de wind op het Slotenmeer, de Alde Karren en de Morra zijn zoals ieder jaar de belangrijkste aandachtspunten.

Rond 18.45 uur maken we bij de boot nog een teamfoto en zijn we er helemaal klaar voor! Met veel gejoel en applaus worden de riemen in de dollen gelegd en vervolgens is het aan team 3 om de boot in een relaxed tempo naar de start te roeien.

Richard en Sebastiaan aan de riemen en ik geef het commando. Al sturende neem ik de omgeving goed in me op. Morgen zullen we immers op dit stuk de eindsprint moeten inzetten. In het centrum van Leeuwarden geven we ‘het stokje’ over aan Stella, Saskia en Petra (team 1). Petra zoekt als stuur een plaatsje op het water bij de Leeuwarder Prinsentuin tussen de 106 overige roeiteams die met spanning wachten totdat de eerste teams vanaf 20.00 uur weggeschoten zullen worden.

Het vrouwenteam krijgt om 20.12 uur het startsignaal te horen en gaat met volle kracht achter de 41 eerder vertrokken teams aan. Ze worden in Barthlehiem aangemoedigd door Igor en Ellen en arriveren in een keurige tijd bij het eerste wisselpunt. Het tweede sub team van RV de Kop (Bas, Nick en Edwin) laat er na de wissel geen gras over groeien en roeit met een gemiddelde snelheid boven de 11 km per uur richting Dokkum.

Ondertussen hebben wij daar al een terrasje aan het water gevonden om een kopje koffie te drinken. Nadat we de eerste boten zien langskomen vertrekken we naar de startlocatie van de derde etappe. Eenmaal aangekomen zien we de Moerbeek zonder veel problemen de lage brug van Dokkum passeren. In Dokkum vaart team 2 naar de eerste stempelpost, waar de roeiers geholpen worden door de ouders van Bas (of toch niet).

Om 22:40 uur kunnen Richard en Sebastiaan eindelijk hun adrenaline kwijt en stormen we met een gemiddelde snelheid van 11,2 km per uur naar het volgende wisselpunt. Na een paar minuten in de boot te zitten hebben we de eerste tegenstanders al ingehaald en krijgen we ‘honger’ naar meer. Uiteindelijk zijn het veertien boten die we in 64 minuten tijd inhalen.

In Barthlehiem worden we door Marcel en de roeiers van team 1 binnengehaald, die de tocht vervolgens voortzetten richting Leeuwarden. Wij rijden samen met Tessa en Lisette naar ons tweede wisselpunt in Weidum. Onderweg houden mijn teammaten, via het navigatiesysteem ‘tourmonitor’, boot 42 goed in de gaten. Ik kies ervoor om te proberen wat te gaan slapen, helaas zonder succes. De adrenaline blijft door mijn lijf gieren en het roeien moet voor mij nog beginnen.

Om 02.15 uur is het dan zover. In de buurt van camping Weidumerhout hebben we een punt gevonden waar we met het enige acrobatische bewegingen de boot van team 2 kunnen overnemen. Sebastiaan gaat op stuur die de nachtroute van ons team voor zijn rekening neemt. Ruim een uur later arriveren we in Scharnegoutum, waar Stella het commando overneemt om, met haar team, de vele bruggen van Sneek te trotseren. De GPS tracker heeft het ondertussen begeven, maar gelukkig krijgt Edwin deze in IJlst weer aan de praat.

Ondertussen wachten wij met zwemvest in Woudsend op de mannen van team 2 die om 05:13 uur arriveren. Aan Richard de beurt om de stuurtouwtjes in handen te nemen. Na één kilometer varen bereiken we het Slotermeer. De golven vallen mij redelijk mee, maar door de sterke zijwind kost het Sebastiaan en mij veel energie om de boot op 10 km per uur te houden. Tijdens het aanpoten vergeet ik gelukkig niet om op het meer even van de zonsopgang te genieten. Wat een plaatje!


Na 5 roeikilometers bereiken we het Slotergat waar we weer in rustiger vaarwater komen. Hierdoor neemt onze snelheid weer toe en lukt het ons om voor Sloten twee boten in te halen. Dat is maar goed ook, want de door ons net ingehaalde teams hebben meer moeite met het vele slippen onder de bruggen van Sloten dan dat wij ermee hebben.

Onze voorsprong is daardoor sterk toegenomen wanneer we om 05:45 uur de stempelpost in Sloten bereiken. Bij de stempelpost herkennen we Robert die samen met Jan (één van de chauffeurs van ERM18) de dag plukt om ons aan te moedigen in Friesland. Nadat Robert ons geholpen heeft met stempelen vervolgen we onze route richting Balk en gaan we voor de tweede keer deze dag het Slotermeer op.

Op het Slotermeer worden we door één boot ingehaald die vervolgens de verkeerde kant opvaart. We proberen de boot met schreeuwkreten nog te waarschuwen, maar helaas vaart deze boot door. Richard verandert wel tijdig van koers en hierdoor bereiken we wisselpunt 9 in Balk waar Kees ons helpt met het uitstappen.

Team 1 is inmiddels vertrokken richting de Luts: een trajact van 4 km waar het zeer smal is. Dit gaat het vrouwenteam uitstekend af en na 7 kilometer roeien wisselen ze met team 2 in Stoarmleane. Nu is het aan deze mannen om de zwemvesten aan te trekken en via de meren Alde Karre en Morra richting Stavoren te roeien. Ook deze etappe is pittig en Bas en Nick moeten daarom knokken om een snelheid van 10 km per uur te houden.

Rond 08:10 uur trekken wij voor de laatste keer de zwemvesten aan en krijgen wij op het Johan Frisokanaal nog een flink portie tegenwind voor onze kiezen. Na ruim vier kilometer bereiken we de haven van Stavoren en zien we Robert en Jan weer die ons helpen met de stempelpost en ons verlossen van de zwemvesten. Wanneer we de stempel hebben vervolgen wij onze route en gaan Robert en Jan weer richting huis. Het is inmiddels half negen, maar het voelt voor mij als drie uur in de middag.

De laatste vier kilometer van deze etappe zijn voor de mannen erg zwaar. Het water is erg stroperig, op veel plaatsen is het smal en aan de bakboord kant liggen aan de oever veel stenen. Ik heb het gevoel dat ik als stuur meer geniet van deze etappe dan dat Richard en Sebastiaan momenteel doen. Ik hoef mij niet te vervelen en ben genoodzaakt om het ene na het andere commando te geven door de vele bochten en bruggetjes. Om 09:12 uur arriveren wij in Molkwerum, dichtbij de camping Seleantsje. Dit was de laatste etappe die ik moest sturen..….poeh…nog 27 kilometer trappen in de resterende vier etappes.

We hebben een pauze van ongeveer twee uur en dit geeft ons de mogelijkheid om gewapend met douchespullen en een muntje van 50 eurocent het douchegebouw van de naastgelegen camping te bezoeken en even op te frissen….heerlijk! De rest van de tijd gebruiken we om naar het wisselpunt 14 in Parrega te rijden. Onderweg stoppen we nog bij een supermarkt om blarenpleisters voor Sebastiaan te halen, maar vreemd genoeg zijn deze uitverkocht.

Bij het wisselpunt ontmoeten we Kees weer en wachten samen op de mannen van het tweede team. Ik ervaar op dit moment één van de zwaarste momenten van de ERM. De vermoeidheid en pijntjes nemen toe en ik zit nog niet eens op de helft van mijn aantal roeikilometers….er niet te veel aan denken…gewoon doorgaan.

Met enige tegenzin stap ik om 11:13 uur de boot in en trap samen met Richard richting Bolsward. De eerste twee kilometer van deze etappe geven ons zelfvertrouwen en na 7 kilometer hebben we een gemiddelde van 11 km per uur. Nog maar 1,4 kilometer….zullen we deze etappe onder de 45 minuten halen?

Helaas lukt dit net niet, omdat de boot vóór ons stil komt te liggen onder een brug. De etappe van 8,4 kilometer hebben we in 46 minuten afgelegd, maar even heerst er bij mij een kleine teleurstelling vanwege het tijdverlies tijdens de laatste kilometer. Gelukkig maakt deze snel plaats voor trots, wanneer ik de maximumsnelheid van 15,2 op de teller zie staan.

Tessa en Lisette hebben tijdens onze roei-etappe voor Sebastiaan blarenpleisters gehaald …toppers! Wanneer we bij de auto zijn, komen we de ouders van Sebastiaan tegen. We rijden gezamenlijk naar het volgende wisselpunt en genieten op een terrasje van een kop koffie en thee. Hier zien we op de tourmonitor het eerste team finishen. De ploeg ‘Vaak ben je te bang’ van A.G.S.R. Gyas slaagt erin het baanrecord te breken: 16 uur, 52 minuten en 34 seconden…BIZAR!

Om 13:34 uur lossen we het tweede team af en is het aan Richard om ons naar Harlingen te loodsen. Ondanks dat Richard het van te voren erg spannend vindt, stuurt hij ons zonder problemen naar het volgende wisselpunt. Onderweg zien we ook Alfred die ook gearriveerd is en druk bezig is met het maken van foto’s. De blarenpleisters moeten Sebastiaan nieuwe energie gegeven hebben, want ik voel op de slagpositie dat de boeg enorm aanzet tijdens de laatste kilometers. Net na Harlingen neemt team 1 de boot weer van ons over en trappen Saskia en Stella de boot binnen drie kwartier naar Franeker. Tussen Franeker en Ried lukt het team 2 om op volle snelheid nog een aantal boten in te halen. Het is nog even spannend wanneer er onverwacht een motorboot opduikt, maar gelukkig zijn Nick en Bas nog scherp als ze het commando ‘Houden Nu!’ van Edwin horen.

Wanneer we bij wisselpunt 20 op de boot aan het wachten zijn, komen we Bianca en Peter tegen. Na een korte ontmoeting gaan ze weer op pad om de andere sub teams van RV de Kop aan te moedigen. Ondertussen maken wij ons klaar voor de kortste etappe van de ERM (3,3 km). Richard en ik weten de boot binnen 18 minuten naar Berlikum te brengen, waar de vrouwen van team 1 ons voor de laatste keer aflossen. Via de tourmonitor zien we dat Petra en Saskia nog snelheden halen van 10,8 kilometer per uur….grote klasse!

Met de auto arriveren we rond 17.00 uur bij het laatste wisselpunt van de Elfstedentocht. Het is voor mij zoeken naar motivatie. Dat we de tocht in de toegestane tijd gaan halen is vrijwel zeker, maar lukt het ons ook binnen 22 uur? Ik kijk meerdere keren per minuut op mijn horloge en zie dat de uitdaging steeds groter aan het worden is. Sebastiaan heeft er zin in en geeft aan om “met zwart voor de ogen” te willen finishen. Lisette probeert ons nog te motiveren. Ik neem als afleiding nog een mueslireep, een banaan en een sportdrankje.

Ineens zien we in de verte de Moerbeek opduiken. Edwin en Bas persen er nog een eindsprint uit. Ik kijk nogmaals op mijn horloge…nog 34 minuten om binnen de 22 uur te finishen en we moeten nog wisselen! De laatste etappe is 6,6 km lang en ik begin mij te realiseren dat finishen binnen een half uur onhaalbaar is.

Na de snelle wissel geeft Richard voor de laatste keer tijdens deze ERM het startcommando. De eerste 500 meter zijn niet te beschrijven. Vooral mijn handen zijn erg gevoelig en hebben veel moeite om de handvaten goed vast te houden. Na een aantal slagen voel ik steeds meer gevoel in mijn handen terugkomen en kan ik op tempo komen. De eerste twee kilometer van het traject telt een aantal bruggen waar me moeten slippen en vallen. We komen niet verder dan 10 km per uur en zowel voor als achter ons is geen boot te bekennen…we varen in niemandsland.

Na drie kilometer gevaren te hebben maken we een bocht en dan ziet onze stuurman een boot in de verte. Wanneer Sebastiaan dit hoort begint hij gelijk kracht bij te zetten. Ik probeer hem te kalmeren…we moeten immers nog 3,6 kilometer. We krijgen wel meer vaart in de boot. Langzaam ben ik aan het aftellen. Nog een twintig minuten doorzetten, dan zijn we er!

Opeens schrik ik op! Ik herken de locatie van het oproeien richting Leeuwarder Prinsentuin en stiekem kijk ik even achterom. Tot mijn verbazing zie ik op 300 meter afstand de laatste brug van de ERM. Ik vraag ter controle aan Richard of dit daadwerkelijk de laatste brug is. Wanneer hij dit bevestigt realiseer ik mij dat deze etappe geen 6,6 kilometer is, maar een kilometer korter. YESS!...we hoeven nog maar één kilometer!! Let’s go!

Sebastiaan en ik twijfelen geen moment en gooien alle remmen los. Wanneer we de laatste brug passeren hebben we een snelheid van 13,7 km per uur! We krijgen nog meer energie als we van de stuurman horen dat de afstand tot de volgende boot nog maar een paar honderd meter is.

We houden het vol om de bootsnelheid op 12 km per uur te houden. Aan bakboordzijde zie ik meerdere teams een pauze inlassen tijdens het drogen en opruimen van hun boot om voor ons te applaudisseren. Wat een gevoel!!! Ik voel geen pijn meer, ik voel geen vermoeidheid meer, we gaan die laatste boot inhalen!! Op volle snelheid nemen we de laatste bocht. Ik kijk niet meer om me heen, het enige wat telt is het wegtrappen van het voetenbord!

Ik hoor het applaus toenemen en realiseer mij dat de roeiers, chauffeurs en toeschouwers van RV de Kop aan de kant staan. Ook daar zien ze dat het een spannende eindstrijd gaat worden. In mijn ooghoeken zie ik dat we de boot voor ons naderen en Sebastiaan en ik zetten voor de laatste keer aan.

Een paar meter voor de finish weten we de tegenstander in te halen en winnen de sprint uiteindelijk met een bootlengte verschil. Wanneer we het commando krijgen om de boot te laten lopen voel ik weer alle pijntjes in mijn lichaam. Dat maakt nu niet meer uit….het was het allemaal waard!

Wanneer we de boot aanleggen horen we van Bianca dat we de eindstreep hebben gehaald in 21 uur, 59 minuten en 19 seconden. We kunnen ons geluk niet op! We hebben de ERM binnen 22 uur gevaren!

Een aantal minuten later plof ik voldaan neer in het gras om vervolgens na te genieten van de laatste etappe. We vieren de uitstekende teamprestatie samen met de chauffeurs en supporters onder het genot van een koek en een drankje terwijl Edwin de Elfstedenkruisjes aan de roeiers uitdeelt. Met de behaalde eindtijd eindigt het team ‘RV de Kop - Moerbeek’ op de 53e plaats. Na een uitstekende maaltijd bij de roeivereniging LRV Wetterwille gaan druppelsgewijs mensen naar huis en blijven de negen personen die gaan overnachten op de camping achter.

Rond half tien besluit ik dat het verstandig is om te gaan slapen en vertrek ik richting mijn slaapverblijf. Ik kijk in bed nog éénmaal op mijn sporthorloge en zie de melding ‘Waarom zijn er geen slaapgegevens?’. Wellicht heeft dit iets te maken met de 693% activiteit van deze dag. Met een glimlach raakt mijn hoofd het kussen en snel val ik in slaap met een mooie herinnering rijker.

Hierbij wil ik de deelnemers, chauffeurs, toeschouwers en alle andere mensen die dit weekend mogelijk hebben gemaakt bedanken voor hun enthousiasme en inzet. Ik heb genoten van deze ERM editie en kijk er met veel plezier op terug. Volgend jaar voor mij geen Elfstedentocht, maar waarschijnlijk zal het bij mij over een aantal jaren wel weer beginnen te kriebelen….

RV de Kop - ERM2019 Spoekhoekster Faert



RV de Kop - ERM2019 Harnzer Faert


RV de Kop - Finish ERM2019


Elfsteden Roeimarathon 2019 (31 mei - 1 juni)

Geplaatst 29 mei 2019 08:13 door Web Items   [ 29 mei 2019 08:16 bijgewerkt ]

Aankomende vrijdag en zaterdag (31 mei - 1 juni) doen er negen leden mee aan de grootste roeimarathon van Nederland (210km). De Moerbeek zal met drie wisselde ploegen meedoen. Rond 20.10 uur zullen Petra, Saskia en Stella de eerste etappe van 12 km roeien. Het volgende drietal zal in Burdaard opstappen. Dat zijn Bas, Edwin en Nick. In Dokkum nemen Rick, Sebastiaan en Richard de boot over. De verwachting is dat op zaterdag 1 juni rond 18.00 uur zal worden gefinisht bij de roeivereniging Wetterwille in Leeuwarden. Het is mogelijk om de ploeg te volgen via de website van de Elfstedenroeimarathon. Het leukst is natuurlijk om zaterdag in Friesland de ploeg te komen aanmoedigen op de route. Zie hieronder ons tijdschema







Toertocht over de Linge rivier (West-Betuwe)

Geplaatst 23 mei 2019 10:47 door Web Items

De belangstelling vanuit RV De Kop voor deze prachtige 33 km lange toertocht door de Lingestreek op Vrijdag17 Mei bij de RV Leerdam was gering :

Jammergenoeg had slechts een zestal (senior)leden zich hiervoor aangemeld...

 

De roeivereniging van Leerdam bevindt zich in een werkelijk historisch pand aan de oever van de Lingerivier.

Met een lengte van 108 km is dit de langste rivier van Nederland tussen Pannerden en Gorinchem!

Oorspronkelijk was het een zijarm van de Waalrivier, totdat het in de 14e eeuw bij Tiel werd afgedamd.

De bijzonder hoge dijken langs de rivier getuigen hier nog altijd van.

De Lingestreek is een beschermd landschap en bekend om vooral haar vele fruitteelt.

 

Wij maakten in Leerdam dankbaar gebruik van twee vrij snelle C2x+ boten, eigendom van de RV Leerdam, een Wiersma- en een marathonboot.

 

Vanuit de roeivereniging voerde de te roeien route ons al snel langs de aloude verdedigingsmuren van de glasstad Leerdam, richting fort en sluis van het dorp Asperen.

Het fort dateert van Anno 1840 en maakte destijds deel uit van de Hollandsche waterlinie. De sluis met enorm hoge sluisdeuren staat vandaag de dag wijd geopend, er is geen stroming meer in de Linge. Bij lage waterstand wordt er bij Pannerden zelfs water ingelaten.

 

Al vrij snel passeerden wij het dorp Acquoy, werkelijk een van de mooiste dorpen aan de Linge met een kolossale scheve kerktoren uit de 15e eeuw die door overstromingen behoorlijk uit het lood staat.

Ene mevrouw “Pisa” ligt hier aan de voet van de toren begraven...aldus Lineke Albrecht.

 

Na Acquoy passeerden wij achtereenvolgens de dorpen Rhenoy, Rumpt en Beesd.

In Rumpt bevindt zich zowaar een sloep-roeivereniging, wij zagen er de prachtige stersloep “Leitsagher” ( 12 roeiers plus stuur !) afgemeerd liggen.

Wij vroegen ons natuurlijk af wat de betekenis van deze scheepsnaam is....

Volgens de Wikipedia betekent dit “loods”, afkomstig van het loodswezen.

 

Scheepvaart op de overigens vrij brede Linge is zeer beperkt: wij zagen de gehele dag slechts een keer een binnenvaartschip, vier motorjachten en wel heel bijzonder, een varende blokhut, een soort tuinhuisje met buitenboordmotor! Nog nooit eerder zoiets ludieks op het water waargenomen !

 

Na dik 16 km geroeid te hebben vonden we het ter hoogte van de voormalige abdij, het landgoed Marienwaerdt, hoog tijd worden om te ronden en de terugtocht te aanvaarden.

In theetuin De Fruithoeve in Enspijk genoten we eerst vrij langdurig in een ouderwetse hoogstamfruit boomgaard bij een honderd jaar oude boerderij van verse eigengemaakte kersenvlaai en appelgebak met koffie!

Dit lekkers schonk ons de benodigde krachten om 16 km terug te roeien naar Leerdam.....

 

Lekker vermoeid sopten we na aankomst nog even de beide boten en de riemen en concludeerden dat deze tocht voor ons toch wel als “de mooiste toertocht tot nu toe” onze boeken in kan !

RV Leerdam bedankt en tot ziens !

KiKaRow 2019

Geplaatst 15 mei 2019 11:32 door Web Items   [ 15 mei 2019 11:34 bijgewerkt ]




KiKaRow RV de Kop


Bollentocht door de Bollenstreek rondom Lisse.

Geplaatst 23 apr. 2019 10:10 door Web Items   [ 23 apr. 2019 10:21 bijgewerkt ]

Op Zaterdag 20 April roeiden Gerard Kooiman, Dave Erde en Rob Krommenhoek per C2x+ als gast van de RV Iris de door hen georganiseerde Bollentocht over 28 km door de Bollenstreek en het Kager plassengebied.

De in 2009 opgerichte RV Iris heeft nu bijna 150 leden, is gelegen nabij de Ringvaart van de Haarlemmermeer en beschikt over een indrukwekkend clubgebouw met een grote varieteit aan boten.

Ter gelegenheid van haar tienjarig bestaan siert thans een bijzonder fraai bloemen-roei-mozaiek het verenigingsgebouw.

De roei-bollen-tocht werd dit jaar door zes gastverenigingen geroeid met bijzonder goed en vooral zonnig roeiweer, wind oostelijk kracht 2-3 Bft.

Komend uit de Ringvaart passeerden wij via mooi en rustig vaarwater het druk bezochte bloemenpark Keukenhof met zijn maar liefst 8 miljoen bloeiende bollen, die dit jaar vroeger dan anders zorgden voor een ware kleur explosie !

Het aantal te passeren rondvaartboten in nauw en ondiep vaarwater beperkte zich gelukkig tot een tweetal.

Geruime tijd werden wij hier achtervolgd door een enorme drone met camera.

Op de oevers konden we naast de bloemenvelden aanzienlijke aantallen geparkeerde campers waarnemen en hoog in de lucht maakten welgestelde toeristen lawaaierig hun helikoptervlucht.

Navraag leerde dat een 10 minuten durende vlucht per heli type EC120 een kleine 109,00 euro kost...!

Vroeg in de middag was de enorme parkeerplaats van de Keukenhof geheel volgestroomd en werd op het nieuws omgeroepen om alsjeblieft niet meer naar de Keukenhof af te reizen (!)

In toertempo roeiden wij volop genietend en begeleid door gezang van vele leeuweriken, door dit prachtige Hollandse plaatje richting Kager plassengebied!!

Gelukkig stond hier een zwakke oostelijke wind en bleek de plas vrij van schuimkoppen, wel hier opvallend veel gemotoriseerde vaartuigen en weinig tot geen zeilers...vroeger was dit net het omgekeerde....

Vooral na het ronden van het Kaageiland zorgden motorboten voor veel drukte en dooreenlopende hoge golfslag, lastig voor roeiers maar ook voor de stuur..

Een zwarte motorboot die zich onverwachts van de wal losmaakte voerde de toepasselijke naam “Op 't Nippertje” en noodzaakte ons zelfs tot een korte noodstop!

Na het passeren van de Buitenkaag belandden we weer in het wat rustiger vaarwater van de Ringvaart en om 15.00 uur meerden we met vele hulpvaardige handen weer af aan het vlot.

Op het balkon van de roeivereniging wachtte ons een bak pittige groentesoep en een dik belegd kaiserbroodje!

Samen met een ijskoud biertje verklaarden we dat ook deze tocht weer als zeer geslaagd de boeken in kon !

Open dagen 11 & 12 mei 2019

Geplaatst 20 apr. 2019 13:12 door Web Items   [ 20 apr. 2019 13:17 bijgewerkt ]


Westerweg 4, 1741 NV Schagen




1-10 of 15