Nieuws‎ > ‎Nieuws-2018‎ > ‎

RV de Kop wisselt wel en niet tijdens NH-tocht (02 jnui 2018)

Geplaatst 11 jun. 2018 12:33 door Web Items

In 2017 6 uur en 19 minuten…. Edwin heeft wisselschema’s gemaakt en alles uitgewerkt. Als alles gaat zoals Edwin het heeft voorgekauwd voor ons gaat het misschien lukken om deze monstertijd te verbreken. Dan moet wel alles goed gaan.

Zaterdagochtend 2 juni,  5.45 uur. De wekker gaat. Eerlijk gezegd was ik al wakker. Net als voor de 11 stedentocht stroomt het bloed niet, het kolkt. Eruit, kop onder de kraan, tanden poetsen, eten klaarmaken en naar de club.

Walter staat al voor mijn deur en haalt mij op. Die is er ook op tijd bij. Zal hij ook de druk voelen na de snelle tijd van vorig jaar? Zeker zo kort na Friesland wordt het zwaar. We hebben vandaag de NoordHollandTocht voor de boeg. Vertrekken bij ARZV roei in Alkmaar en dan 70km door het prachtige Noord-Hollandsche landschap.

Iedereen komt zo’n beetje gelijk aan op de club. Sebastiaan K, Niels, Edwin, Stella, Rick en Peter. Kees gaat mee als motivator en voor de botenwagen. Terwijl er een beetje gelachen en geroepen wordt lees ik de spanning af van de gezichten van team 1.  Stella, Rick, Edwin en Peter lijken minder ontspannen dan team 2. Mijn equipe…. Bijzonder…hmmmm

Eenmaal in Alkmaar is alles snel gemonteerd en kan de koffie en de briefing in het clubhuis van ARZV aanvangen. Geen bijzonderheden op de route en geen slecht weer. Alle voorwaarden zijn dus oké. Wij mogen als 5e boot vertrekken en ik begin als stuur.

We beginnen met Stella op slag en die laat er geen gras over groeien. De mannen achter haar zijn ook in hun element. Het is tenslotte maar een korte 1e etappe, 5,5 km dus vol gas. We tikken de 13 km/h aan. De eerste 2 boten zijn ingehaald en de 3e is in zicht. Langs de molens en onder de bruggen door. De mist hangt her en der nog boven het water. Wat een mooie ochtend. En door. Door de stad en richting het kanaal. Op naar de wissel. Nog voor het Noord Hollands kanaal wordt de volgende boot ingehaald. (we doen toch mee met de prestatie tocht?...) De jacht op de tijd van vorig jaar is geopend. We zijn al bijna bij de wisselplek….ik zie nog niemand. Maar wacht,…staat daar nou een VW in de berm? Waarom zijn ze niet uit de auto en staan ze aan de kade? Wat is  dit nou? Rick roept al: “Als ze er niet staan roeien we door! Dat is de afspraak.” Hij heeft gelijk. Deze trein wacht op niemand. Die dendert voort. Langs alle mogelijke wisselpunten. Opeens is 13 km/h wel erg hard. Niet voor Stella en de mannen. Vol gas langs het pondje van Akersloot en het kanaal af. Daarna boven het Alkmaardermeer langs in hele dichte mist. Nergens een teken van team 2 te bekennen. Ze leken ook zo relaxed….. Waar zullen ze dan wel staan?

Pas na een kilometer of 13 zien we Kees staan bij de Woude. Hij zwaait en roept. Team 2 is nog niet te bekennen maar Kees stelt ons gerust. Ze komen eraan. Na een km of 15 staan ze daar eindelijk: ”Ja, we dachten die zijn er nog niet en het was en beetje fris buiten dus zijn we in de auto gaan zitten….” Deze uitspraak laat ik wel anoniem. Watjes…..

De 1e 15 km is in een toptijd afgelegd en team 2 mag nu vol gas door naar Neck. Dan zit de halve trip erop.  Eindelijk mag ik van stuur af en aan de riemen. Walter voelt de druk en voert het tempo aan richting de Wormer en de Zaan. Langs de oude pakhuizen en door de Cacaolucht. 

We komen de enige twee boten van WRV de Zaan tegen die de afstand tegendraads afleggen. Nu op naar de Ringvaart richting Jisp en Neck. Een heel lang stuk waar het tempo gene moment inzakt. Het gevoel “we hebben wat goed te maken bij team 1 “ lijkt te overheersen. De zonde van de gemiste wissel wordt uitgewist met brute kracht en verfijnde techniek. In hetzelfde tempo als team 1 wordt Neck bereikt. Snel dus, heel snel.

In Neck mogen we lunchen en vinden het na 25 minuten wel weer prima. Als eerste boot vertrekken we. Achter ons vertrekt een Duitse C2+ die wel als wedstrijd boot mee roeit. De tweede helft gaan alle wissels wel als afgesproken. Technische stukken waarbij er maar met 1 riem tussen de woonboten door geroeid kan worden. Stukken ondiep kanaal met dik water. Veel bochten en bruggen. Alles wat erbij hoort.  Wederom gaan we als de brandweer.  Na de wissel stappen wij bij Oosthuizen in. Team 1 staat ons met de ijsjes in de hand vanaf de brug aan te moedigen. Wat zijn we uit he….

Team 1 mag tot aan Ursem en team 2 mag finishen. Nog snel een kop koffie op de kade bij de Rode Leeuw voor de laatste etappe.  Wat zijn we uit he…

Hup, de laatste 10km. Vol gas. Alles begint zeer te doen, er wordt ook niet meer geroepen of gesproken aan boord.  Alleen Rick heeft nog lucht maar die schreeuwt zo hard dat zijn stem het bijna begeeft. Genieten is er niet meer bij. Alles geven net als team 1. Laatste energie eruit persen en daarna nog een beetje meer. We tellen af via de hectometerpaaltjes langs het kanaal. Als we bij 0 zijn weten we dat het nog een stukje is naar de finish. Dat stukje is alleen bijna nog een kilometer. Vol gas maar op ons tandvlees gaan we uiteindelijk langs het vlot van de ARZV en mogen we uitrusten.

En de tijd?.... “Ja…eh…ik moet de tussentijden nog ontvangen uit Neck….”zegt de wedstrijd commissaris. Nog spannend dus.

We krijgen de medaille omgehangen aan de kade. Het ritueel neemt nogal wat tijd in beslag want iedereen wilt zoenen en uitgebreid op de foto. Wat zijn we uit he…

Ondertussen finishen onze Duitse achtervolgers (yes, we zijn ze voor gebleven maar wat een prestatie met zijn 3-en..) en krijgen we wat te drinken van de bardame van de ARZV. Top geregeld hier.

Nadat we de boot hebben schoongemaakt, gedemonteerd en weer op de botenwagen hebben liggen is het tijd voor een biertje. In de zon aan de picknicktafel. Dan komt het verlossende nieuws:5 uur en 57 minuten! Gelukt.

En nu?

Stoppen op ons hoogtepunt?

Ik denk dat onder de 5.50 moet lukken. Toch?


 

 

 

 

Comments