Nieuws‎ > ‎

Nieuws-2018


Start voorbereidingen ERM 2019 (31 mei – 1 juni 2019)

Geplaatst 15 sep. 2018 03:13 door Web Items   [ 15 sep. 2018 03:13 bijgewerkt ]

Het duurt nog even, maar voor dit evenement moet goed getraind worden. Dus er moet geïnventariseerd worden wie er komend jaar mee wilt doen met deze schitterende roeimarathon.

In 2017 en 2018 hebben we met groot succes meegedaan. In 2017 met één boot en vorig jaar zelfs met twee boten (C2+ Valkkoog en Moerbeek). Het is de bedoeling om ook in 2019 weer mee te doen. Hiervoor zijn we opzoek naar minimaal 9 en maximaal 24 ervaren roeiers die graag deze uitdaging aan willen gaan.


De marathon begint op vrijdag 31 mei 2019 om 20 uur aan de Prinsentuin te Leeuwarden. De tocht is 210km lang en wordt in estafettevorm geroeid. Je roeit telkens een etappe van circa 10km waarna je wordt afgelost door je clubgenoten. En dit circa 6 a 8 keer. Op zaterdag 1 juni zullen we om circa 18 uur weer terug zijn in Leeuwarden. Dit uiteraard afhankelijk hoe de tocht verloopt. Het is geen toertocht, er moet flink worden doorgetrapt om deze tocht binnen de 24 uur te volbrengen. De voorgaande jaren is dit overigens goed gelukt.



Heb je interesse om deze tocht in 2019 te willen roeien, kom dan maandag 24 september naar het clubhuis “De Vijfde Stop” voor de infoavond. Hier zal info worden gegeven mbt tot deze marathon en wat er van de roeiers verwacht wordt. Aanvang 19.30. Indien verhindert en wel graag mee willen doen….. Neem dan even contact met me op.

Een mooie foto-impressie van deze tocht van vorig jaar is hier te zien.

Edwin Bakker (roeiitems@rvdekop.nl

Op z'n Fins naar de Kerk

Geplaatst 10 sep. 2018 12:02 door Web Items

Zondagochtend 9 September 2018 was het voor een vijftiental leden van RV De Kop vroeg dag.

Zij vertrokken naar het Friese Sneek om daar voor de tweede, of sommigen de eerste keer in te schepen op een Finse Kerkboot.

Deze in Nederland 12 meter lange overnaadse houten boot biedt plaats aan maar liefst 14+ roeiers op slidings, twee aan twee naast elkaar gezeten en wordt ongeclipt geroeid.

Het blijft een unieke en onvergetelijke ervaring om met dik 11 km per uur door het water te klieven!

De boot is in 2005 in Finland aangekocht door enkele roeiers van RV De Geeuw.

Hij werd daar gebruikt om roeiend naar de kerk te gaan.

De houten riemen liggen prima in balans, hebben geen big-blades en roeien ongekend licht!

Dat roeien in deze boot onderling verbindend werkt hebben we gemerkt! Er werd heel wat afgekletst en gelachen, zelfs toen er korte tijd enig hemelwater op ons neerviel....

Omdat de wind vrij krachtig ZW4 tot 5 was, zijn we eerst via Ijlst in ZW richting vertrokken richting Heeg.

Voor een lang vaartuig als de Kerkboot manoevreert en stuurt deze boot bijzonder goed.

Door een vroegtijdige oefening “360 graden ronden” te houden hebben we dit tevreden kunnen vaststellen.

In Heeg konden we vrij eenvoudig aanleggen bij de oude, maar in 2016 vernieuwde vishal van Veenstra waar we al vroeg op terras konden genieten van diverse vissoorten, een mooi uitzicht en zowaar een zonnetje.

Hierna staken we na een wisseling van stuur het Heegermeer over om via de druk bevaren en smalle Woudsender Rakken Woudsend te passeren.

Hier was aanvankelijk een koffiestop gepland maar de visjes zaten nog hoog in de slokdarm en we kliefden daarom via de Welle onvermoeid verder naar het Koevordermeer ,waar het goed betonde Prinses Margrietkanaal doorheen loopt.

Op dit ruime water was het echt “Hoog-scheren” geblazen want de achterin komende Zuidwester deed de golven hoog opstuwen. We konden dan ook moeiteloos, al surfend, meeliggende motor-en zeilboten voor blijven!

Passanten fotografeerden er aan alle kanten op los, het moet een fantastisch gezicht zijn om deze boot op woelig water te zien roeien!

Na nog een laatste stuurwissel in wat kalmer water, kregen we in de Woudvaart al snel de watertoren van Sneek weer in zicht.

De Lemmerbrug bleek nog steeds te laag om er slippend en vallend onderdoor te kunnen en dus wachtten we enige tijd geduldig op de brugwachter.

Vorig jaar gingen we er wel vallend onderdoor, maar dat kostte ons met een knal een boegbal.. ! Na nog wat leuke foto's voor de Waterpoort te hebben geschoten, meerden we na 30km, om 15.30 uur, weer af aan het vlot bij de RV De Geeuw.

Met vereende krachten werd de Kerkboot weer op zijn aanhanger gehesen en in zijn schuilplaats achter het verenigingsgebouw verstopt.

Volgend jaar roeien we zeker weer met de Kerkboot; ik zal hem tijdig moeten reserveren want maar liefst 30 keer per jaar wordt er door diverse verenigingen in geroeid!!

met Roeigroet,

Rob Krommenhoek,

RV de Kop goes Horzol (marathon 51km)

Geplaatst 1 sep. 2018 00:01 door Web Items   [ 1 sep. 2018 00:17 bijgewerkt ]

Zondag 14 oktober 2018 gaan een vijftal roeiers van RV de Kop meedoen met de marathonwedstrijd "De Horzol". Deze marathon voert over een parcours van 51 kilometer dat begint en eindigt bij de organisator van deze unieke marathon: R.V. OSSA te Heerhugowaard. 

De Bikkels die dit jaar deze uitdaging aangaan zijn Bram, Esther, Rick, Peter en Edwin. Deze roeiers hebben reeds ervaring met de ERM en de NH-tocht, maar hebben nog nooit 51 kilometer achterelkaar als wedstrijd geroeid. Dus zijn ze reeds flink in training. Op de stukken richting Kolhorn en terug, zit de snelheid er wel goed in. Maar dat is "maar" 14 kilometer. Daarom gaan zij zondag 15 september de route verkennen en zullen zij het grootste gedeelte van de route gaan roeien. Dan kunnen de wissels binnen de boot geoefend worden en bekeken worden waar er eten en drinken in de boot gebracht kunnen worden. De "mental-coaching" en bevoorrading van de proviand tijdens de tocht is weer in handen van Kees O. Dus dat komt weer helemaal goed.

De tocht begint op zondag 14 oktober om 10.30 vanaf het vlot van Ossa. Dan gaan we richting Alkmaar (zuidelijke richting Alkmaar-Kolhornkanaal). Dan een rondje door Alkmaar en via het vlot van ARZV roeien we dan de polder in richting de brug van Rustenburg waar de tijd wordt stil gezet om aan bakboorzijde te schutten. Er is dan 17,8 km gevaren.

Na het uitvaren wordt de tijd weer gestart en gaat het richting Berkmeer. Dan gaat het langs de Berkmeer via Veenhuizen en vervolgens richting Oude Niedorp. Voorbij Oude Niedorp via het Verlaat gaan we het rondje Waarland doen. Dat gaat via Zijdewind richting Dirkshorn naar Oudkarspel. En dan komen we bij de Roskamsluis nabij Langedijk. Ook daar wordt de tijd weer stilgezet. Na het verlaten van de sluis gaat de tijd weer lopen en is het rechtdoor om te finishen bij Ossa na 51km.

Hier een link naar de route. En uiteraard verwachten we wat support tijdens onze tocht (dat kunnen we wel gebruiken). We komen notabene bijna langs Schagen 😊



 

 

Clubkampioenschappen en BBQ - 22 september

Geplaatst 31 aug. 2018 23:20 door Web Items   [ 1 sep. 2018 00:16 bijgewerkt ]

Aankomende 22 september is het zo ver! Welk team wordt dit jaar de clubkampioen en verdient daarbij de  roem tot aan de volgende kampioenschappen. Nu nog voldoende teams om er een spektakel van te maken. Schrijf je dus met een vijftal in om mee te dingen naar de eer om je clubkampioen te mogen noemen!

Inschrijven kan in ons gezellige clubhuis of via activiteiten@rvdekop.nl


programma
start C4 race om 13.00 uur
daarna skiff jeugd en senioren
ter afsluiting rond 17.00 uur de BBQ
kosten BBQ: 15€ ( te betalen bij de BBQ)

Toertocht Rondje Weesp – Naarden – Weesp

Geplaatst 17 jul. 2018 10:09 door Web Items   [ 17 jul. 2018 10:27 bijgewerkt ]

De toertochten bij RV De Kop volgen elkaar de laatste tijd snel achtereen op :

Na Gent op 30 Juni en het Ossa avondtochtje van 17 km op 10 Juli door de binnenstad van Alkmaar roeiden Jan, Rob en Karin op Zondag 15 Juli per wherry een van de mooiste tochten vanuit de RV Weesp naar het historische plaatsje Naarden-vesting en vervolgens weer terug naar Weesp, een tocht van 23 km over de Vecht en wateren rondom het natuurgebied Naardermeer.

De locatie van de RV Weesp ( 300 leden tellend) is werkelijk schitterend gelegen aan de oevers van de ter plaatse brede rivier de Vecht in een voormalig zwembad van 1937 en gebouwd volgens de Amsterdamse schoolstijl.

Na een werkelijk gastvrij onthaal kregen wij voor onze tocht de wherry “Wintertaling”toegewezen.

Alle boten van de RV Weesp dragen welluidende vogelnamen.

Reeds na 4 km roeien bereikten wij de aanlegsteiger bij het fort Uitermeersluis, gebouwd in 1673 als onderdeel van de Hollandsche waterlinie en later deel uitmakend van de Stelling van Amsterdam.

Na enig geduld, maar zonder problemen, schutten wij via de met de hand bediende Uitermeersluis van de Vecht in de 's Gravelandse Vaart, een zeer rustig en fraai van waterlelies voorzien vaarwater, later overgaand in de Karnemelksloot.

Dit water voerde ons door een in Europa uniek vogel- en natuurgebied.Het is gegraven eind 16e eeuw om het slib afval uit de Zuiderzeehaven af te voeren naar het Naardermeer.

In de schaduw van een eeuwenoude boom genoten we hier niet alleen van onze meegebrachte lunch maar ook van de oorverdovende stilte rondom.

Het gebied vormt een belangrijke ecologische verbinding tussen het Naardermeer en de Utrechtse heuvelrug.

Na het passeren van nog enkele oude fortificaties arriveerden we in de buitengracht van de vesting Naarden.

Hier konden we mooi afmeren aan het vlot van de RV Naarden om te voet het oude en gezellige centrum te bezoeken. Jan trakteerde op ijs waarna we het oude Raadshuis bezochten.

Een 8 km lange kaarsrechte Naarder trekvaart (gegraven in 1641) voerde ons hierna richting Muiden.

Halverwege dit vrij saaie traject zorgde tot onze verrassing een vriendelijke dame in blauwe bikini voor gekoeld drinkwater....het duurde even voor ik weer de slag te pakken had....

Aan het eind van de trekvaart kregen we plots een fraai zicht op het Muiderslot en passeerden we de Westbatterij van wederom een oud fort.


Na een extreem lage brug arriveerden we op de afgesproken tijd bij de oude Keelpoortsluis waar sluismeesteres Pi niet meer lang op zich liet wachten.

Het verschil in waterstand is hier minimaal en Pi sleurde ons aan de pikhaak dan ook snel de sluis weer uit.

Na nog een half uurtje roeien over een druk bevaren Vechtrivier en langs het drukke centrum van Weesp bereikten we nog vrij fit de roeivereniging.

Even bootwassen en opruimen en toen snel huiswaarts om de finale Kroatie-Frankrijk te zien.

De volgende toertocht is op Donderdagavond 19 juli bij de RV De Kogge in Onderdijk.

Hier zal een rondje van ca. 10 km naar Oostwoud worden gevaren.

Op 25 Augustus roeien we weer bij Ossa en voor 9 September staat de Finse kerkboot in Sneek op het programma.

Op 23 Sept. roeien we met Ossa en de Kogge door het 1000-eilandenrijk.

Op 14 Oktober kan er de Horzol tocht geroeid worden bij Ossa.

In het najaar zullen we ongetwijfeld nog een keer door de Amsterdamse grachten gaan.

\met roeigroet,

Rob Krommenhoek

RV de Kop roeit door Gent

Geplaatst 7 jul. 2018 05:51 door Web Items

Maar liefst tien seniorleden van onze roeivereniging hadden voor deze 22 km lange roeitocht door en rondom de stad Gent ingeschreven. Wij konden jammer genoeg geen gebruik maken van lokale boten en arriveerden derhalve met de Oudesluis en de Stolpen op de botenwagen.

Het was de 24e keer dat deze jaarlijkse tocht door de Gentse RS op 30 juni 2018 werd georganiseerd. Voor RV De Kop was het de tweede keer dat we naar Gent togen. Dit jaar namen er 48 (!) boten uit verschillende ons omringende landen aan deel.

Het was een zeer warme tocht met temperaturen van boven de dertig graden en de slechts te roeien 22 km's leken eindeloos lang te duren... De organisatie had opgeroepen te zorgen voor veel drinkwater en goede hoofddeksels. Onze damesboot Oudesluis had jammer genoeg reeds in Schagen een uitvaller, daarom roeide deze boot met een roeister tekort. Haar plek werd gelukkig ingenomen door een aantal ludieke badeendjes en de bemanning had zich gewapend met waterpistolen en flamingo hoofdtooien. Hiervoor konden zij aan het eind van de tocht een prachtige welverdiende beker mee huiswaarts nemen!!

Met een deelnemeraantal van ruim tweehonderd roeiers duurde het geruime tijd voor wij te water konden. Het eerste deel ging over een beschaduwde en bochtige rivier de Leie en Coupurevaart richting het oude stadscentrum.

Al vrij snel bereikten we de wallekant waar ons onder het toeziend oog van organisator Erlend Hamerlynck een glaasje Cava (champagne) werd uitgereikt op een lange stok met daaraan een plankje met vijf glaasjes (Belgische uitvinding) ...mmmmmm! Ter afkoeling opende de Oudesluis daarna op onze boot een verfrissend vuur met hun waterpistooltjes!

Verder ging het door het prachtige historische stadscentrum richting Gravensteen. Hier voeren we even in de Middeleeuwen.... Hadden wel te kampen met vele onervaren watersporters en rondvaarten. Gelukkig had Dave voor een goede toeter gezorgd om ze van ons af te houden. Niet na enige moeite (!) meerden we bij het Gravensteen onder een lage brug af voor de lunch. Hier bewezen de hoofddeksels ook weer hun dienst want wij allen stootten hier enkele malen ons verhitte hoofd.

Na de lunch roeiden we weer via het oude centrum over de Leie en de Schelderivier naar de eerste sluis om daar met heel veel boten als haringen in de ton te schutten. Hier rezen de temperaturen zonder wind echt de pan uit...... Door de handelsdokken op naar de tweede sluis waar het minder druk was en we aan stuurboord in de schaduw van de hoge

 kademuur konden aanmeren. Hier werden we door de Gentse RS gelukkig bestookt met flesjes koud drinkwater! Vanuit de sluis ging het verder door de Nieuwe Vaart en een deel van het kanaal Gent-Oostende terug naar het vlot. Dit stuk was niet alleen vermoeiend en zeer warm maar ook wat eentonig tussen hoog oprijzende kademuren. Onze laatste krachten hadden we beslist nodig om de boten uit het water te krijgen en bij de botenwagen af te riggeren en in de brandende zon weer op te laden....!!

Hierna hebben een aantal Koppers zich nog gedeeltelijk gekleed in het koele water van de Blaarmeer begeven: dit zwemfestijn bleek nog fijner dan roeien!!! Nadat we allen een Gents T-shirt en een prijs van de roeiclub in ontvangst hadden genomen konden we allen dorstig en hongerig gaan genieten van voldoende koud bier en het “Hesp festijn” in de fraaie accommodatie van de Gentse roeiclub. Het was nog altijd dezelfde Dokter Zeldenrust die hier met vaardige hand zijn vlijmscherpe mes hanteerde. Zwetend, vermoeid en voldaan hebben we hierna de Gentse RS de rug toegekeerd. We verlangden nu nog slechts naar een koude douche en een goede nachtrust.

Over vijf jaar weer naar Gent????
Kan het dan enkele graden koeler zijn s.v.p.?

Rabobank Clubkas Campagne

Geplaatst 21 jun. 2018 23:13 door Web Items

Anders dan voorgaande jaren, heeft de Rabobank ons weer financieel gesteund. Voorheen deden we mee met de fietssponsortocht van de Rabobank en dan kregen we een vast bedrag. Dit jaar kon je stemmen uitbrengen op jouw favoriete clubs. Ondanks dat we hier niet heel veel reclame voor hebben gemaakt onder onze leden, hebben we toch 59 stemmen gekregen, wat resulteerde in een fantastisch bedrag van €365,37. Namens RV de Kop willen we alle stemmers bedanken. En volgend jaar gaan we hiervoor meer reclame maken!


Schager roeisters steeds sneller

Geplaatst 18 jun. 2018 07:44 door Web Items

Het Regius College deed afgelopen vrijdag 15 juni met 6 meiden mee aan het Nederlands Schoolroei Kampioenschap op de Bosbaan. Het Regius College heeft met Amber en Marit 2 snelle roeisters in huis. Net als vorig jaar wisten deze sportieve meiden uit Schagen in de dubbeltwee op de Bosbaan in het Amsterdamse Bos Nederlands Kampioen Schoolroeien bovenbouw te worden. Bij het schoolroeien komen alle deelnemers uitsluitend voor hun eigen school uit. Marit H. en Naomi kwamen dicht in de buurt van het zilver in de dubbeltwee onderbouw. Onlangs waren zij wel de snelste meiden bij een jeugdwedstrijd in Zaandam. Marleen en Elise lieten op het Schoolroei Kampioenschap een mooie prestatie zien, maar vielen net buiten de prijzen. We timmeren als Schager roeivereniging hard aan de weg. De deelname aan het NK voor scholieren is een mooie samenwerking tussen het Regius College en RV de Kop. 

(foto: Sebastiaan van Stam)

Hilariteit op het vlot

Geplaatst 15 jun. 2018 23:33 door Web Items

Afgelopen maandag werd er door een groepje skiffeurs, die nu in de instructie zitten, het onderdeel "Klim in je skiff" geoefend. Dit keer niet in het zwembad, maar gewoon voor het vlot van RV de Kop. Niet alleen de instructie groep was er uiteindelijk. Ook een paar andere leden waren te horen gekregen dat er werd geoefend en besloten zich aan te sluiten bij deze oefening.

"Klim in je skiff" is van groot belang om regelmatig te oefenen. Het is ook niet een voorwaarde om het te kunnen, maar wel om te weten of je het kan. Zodoende weet je of je je energie kan gebruiken om in de skiff te klimmen, of om naar de kant te zwemmen. En deze energie heb je hard nodig als je in het water ligt. Dus ga daar efficiënt mee om.

Maar zoals ik al schrijf, het was een en al hilariteit op het vlot. Mede door de goede uitleg van Rick, kwam het herendeel op goede wijze in de skiff. Uiteindelijk werden een aantal leden overmoedig, en werden ook andere verrichtingen op het water geoefend. Zoals riemen wisselen en staan in de skiff incl. veilig boord houden. Ook de vaak zinloze opmerkingen vanaf de kant (iets met stuurlui en wal) kwamen de relaxte en gezellige sfeer goed tegemoet. 

Overall was het een zeer geslaagde en gezellige avond op het vlot (en in het water). En ik wil alle skiffeurs uitnodigen voor de volgende oefenavond "Klim in je skiff". Datum volgt.


RV de Kop wisselt wel en niet tijdens NH-tocht (02 jnui 2018)

Geplaatst 11 jun. 2018 12:33 door Web Items

In 2017 6 uur en 19 minuten…. Edwin heeft wisselschema’s gemaakt en alles uitgewerkt. Als alles gaat zoals Edwin het heeft voorgekauwd voor ons gaat het misschien lukken om deze monstertijd te verbreken. Dan moet wel alles goed gaan.

Zaterdagochtend 2 juni,  5.45 uur. De wekker gaat. Eerlijk gezegd was ik al wakker. Net als voor de 11 stedentocht stroomt het bloed niet, het kolkt. Eruit, kop onder de kraan, tanden poetsen, eten klaarmaken en naar de club.

Walter staat al voor mijn deur en haalt mij op. Die is er ook op tijd bij. Zal hij ook de druk voelen na de snelle tijd van vorig jaar? Zeker zo kort na Friesland wordt het zwaar. We hebben vandaag de NoordHollandTocht voor de boeg. Vertrekken bij ARZV roei in Alkmaar en dan 70km door het prachtige Noord-Hollandsche landschap.

Iedereen komt zo’n beetje gelijk aan op de club. Sebastiaan K, Niels, Edwin, Stella, Rick en Peter. Kees gaat mee als motivator en voor de botenwagen. Terwijl er een beetje gelachen en geroepen wordt lees ik de spanning af van de gezichten van team 1.  Stella, Rick, Edwin en Peter lijken minder ontspannen dan team 2. Mijn equipe…. Bijzonder…hmmmm

Eenmaal in Alkmaar is alles snel gemonteerd en kan de koffie en de briefing in het clubhuis van ARZV aanvangen. Geen bijzonderheden op de route en geen slecht weer. Alle voorwaarden zijn dus oké. Wij mogen als 5e boot vertrekken en ik begin als stuur.

We beginnen met Stella op slag en die laat er geen gras over groeien. De mannen achter haar zijn ook in hun element. Het is tenslotte maar een korte 1e etappe, 5,5 km dus vol gas. We tikken de 13 km/h aan. De eerste 2 boten zijn ingehaald en de 3e is in zicht. Langs de molens en onder de bruggen door. De mist hangt her en der nog boven het water. Wat een mooie ochtend. En door. Door de stad en richting het kanaal. Op naar de wissel. Nog voor het Noord Hollands kanaal wordt de volgende boot ingehaald. (we doen toch mee met de prestatie tocht?...) De jacht op de tijd van vorig jaar is geopend. We zijn al bijna bij de wisselplek….ik zie nog niemand. Maar wacht,…staat daar nou een VW in de berm? Waarom zijn ze niet uit de auto en staan ze aan de kade? Wat is  dit nou? Rick roept al: “Als ze er niet staan roeien we door! Dat is de afspraak.” Hij heeft gelijk. Deze trein wacht op niemand. Die dendert voort. Langs alle mogelijke wisselpunten. Opeens is 13 km/h wel erg hard. Niet voor Stella en de mannen. Vol gas langs het pondje van Akersloot en het kanaal af. Daarna boven het Alkmaardermeer langs in hele dichte mist. Nergens een teken van team 2 te bekennen. Ze leken ook zo relaxed….. Waar zullen ze dan wel staan?

Pas na een kilometer of 13 zien we Kees staan bij de Woude. Hij zwaait en roept. Team 2 is nog niet te bekennen maar Kees stelt ons gerust. Ze komen eraan. Na een km of 15 staan ze daar eindelijk: ”Ja, we dachten die zijn er nog niet en het was en beetje fris buiten dus zijn we in de auto gaan zitten….” Deze uitspraak laat ik wel anoniem. Watjes…..

De 1e 15 km is in een toptijd afgelegd en team 2 mag nu vol gas door naar Neck. Dan zit de halve trip erop.  Eindelijk mag ik van stuur af en aan de riemen. Walter voelt de druk en voert het tempo aan richting de Wormer en de Zaan. Langs de oude pakhuizen en door de Cacaolucht. 

We komen de enige twee boten van WRV de Zaan tegen die de afstand tegendraads afleggen. Nu op naar de Ringvaart richting Jisp en Neck. Een heel lang stuk waar het tempo gene moment inzakt. Het gevoel “we hebben wat goed te maken bij team 1 “ lijkt te overheersen. De zonde van de gemiste wissel wordt uitgewist met brute kracht en verfijnde techniek. In hetzelfde tempo als team 1 wordt Neck bereikt. Snel dus, heel snel.

In Neck mogen we lunchen en vinden het na 25 minuten wel weer prima. Als eerste boot vertrekken we. Achter ons vertrekt een Duitse C2+ die wel als wedstrijd boot mee roeit. De tweede helft gaan alle wissels wel als afgesproken. Technische stukken waarbij er maar met 1 riem tussen de woonboten door geroeid kan worden. Stukken ondiep kanaal met dik water. Veel bochten en bruggen. Alles wat erbij hoort.  Wederom gaan we als de brandweer.  Na de wissel stappen wij bij Oosthuizen in. Team 1 staat ons met de ijsjes in de hand vanaf de brug aan te moedigen. Wat zijn we uit he….

Team 1 mag tot aan Ursem en team 2 mag finishen. Nog snel een kop koffie op de kade bij de Rode Leeuw voor de laatste etappe.  Wat zijn we uit he…

Hup, de laatste 10km. Vol gas. Alles begint zeer te doen, er wordt ook niet meer geroepen of gesproken aan boord.  Alleen Rick heeft nog lucht maar die schreeuwt zo hard dat zijn stem het bijna begeeft. Genieten is er niet meer bij. Alles geven net als team 1. Laatste energie eruit persen en daarna nog een beetje meer. We tellen af via de hectometerpaaltjes langs het kanaal. Als we bij 0 zijn weten we dat het nog een stukje is naar de finish. Dat stukje is alleen bijna nog een kilometer. Vol gas maar op ons tandvlees gaan we uiteindelijk langs het vlot van de ARZV en mogen we uitrusten.

En de tijd?.... “Ja…eh…ik moet de tussentijden nog ontvangen uit Neck….”zegt de wedstrijd commissaris. Nog spannend dus.

We krijgen de medaille omgehangen aan de kade. Het ritueel neemt nogal wat tijd in beslag want iedereen wilt zoenen en uitgebreid op de foto. Wat zijn we uit he…

Ondertussen finishen onze Duitse achtervolgers (yes, we zijn ze voor gebleven maar wat een prestatie met zijn 3-en..) en krijgen we wat te drinken van de bardame van de ARZV. Top geregeld hier.

Nadat we de boot hebben schoongemaakt, gedemonteerd en weer op de botenwagen hebben liggen is het tijd voor een biertje. In de zon aan de picknicktafel. Dan komt het verlossende nieuws:5 uur en 57 minuten! Gelukt.

En nu?

Stoppen op ons hoogtepunt?

Ik denk dat onder de 5.50 moet lukken. Toch?


 

 

 

 

1-10 of 23