Nieuws‎ > ‎

Nieuws-2015

RoeiVerslag: Amsterdam Light Festival roeitocht.

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:35 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 10:52 bijgewerkt ]

Dit jaar, zoals voorgaande jaren gebruikelijk, geen Lichtjestocht bij de RV Willem-3, in plaats daarvan op Zaterdagavond 19 December een deelname aan het Amsterdam Light Festival met 11 personen van RV De Kop in drie C-4 boten van het roeicentrum Berlagebrug.
Dit in 1934 opgerichte en aan de Amstel gelegen roeicentrum is geen roeivereniging, maar wordt sinds kort geexploiteerd door “Top Row”.
Zij trachten de roeisport te promoten en voor een ieder toegankelijk te maken.
Wij maakten dit keer een dankbaar gebruik van hun leenboten-met-stuur, die tijdens de 12,7 km lange Watercolors vaarroute door de verlichte 17e eeuwse grachten als professionele gidsen wisten te fungeren.
Temidden van zeer veel andere vaartuigen, als rondvaart- en salonboten, roeiden wij twee uur lang, soms in file, langs wel 25 prachtige lichtsculpturen, die allen als thema “Vriendschap” uitbeelden en een unieke glans geven aan deze leuke vaarroute over de Amstel, door de Heerengracht, langs het Centraal station, door het Oosterdok en via de Nieuwe Heerengracht langs het Carre terug naar de Berlagebrug.
Omdat met regelmaat de commando’s  “Laat lopen” en “Houden” weerklonken, hadden wij alle tijd om de kunstwerken goed te bewonderen en te beseffen dat de LED-revolutie van de laatste jaren dit lichtfestival mogelijk maakt.
Zelfs bestond er voor een van onze boten gelegenheid om met de boegbal een rondvaartboot licht aan te raken….(!)
Vanaf de wal oogstten wij met onze lichtgevende feestneuzen en glowsticks op erg veel belangstelling van publiek dat de kunstwerken te voet bezocht!
Niet alleen voor de “Merry go round” zweefmolen, maar ook voor de “Mandala” en de “Talking heads” uitten wij op onze beurt alle bewondering voor de vele getalenteerde lichtkunstenaars die Amsterdam tot een ware lichtstad hebben omgetoverd.
Voor enkelen van ons was het de eerste keer dat in het donker werd geroeid, temidden van zo veel andere vaartuigen. Echt wel spannend af en toe !
Onder het genot van een borrel werd deze tocht na afloop in het roeicentrum door ons genomineerd als zijnde zeer geslaagd !
Op naar het Nieuwe Jaar en de daarin te houden Snerttocht op 10 januari!
Met Roeitoergroet,
Rob Krommenhoek
Namens de  Toercommissie

Sint door de roeipieten de haven van Schagen in geloodst....

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:34 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 10:52 bijgewerkt ]

Zaterdag hebben de RoeiPieten van RVdeKop Sinterklaas weer Schagen in geloodst.
Bij het naar Schagerbrug roeien was het genieten van mooi zonnig weer, Bij het terug roeien was het al een stuk kouder en natter, maar dat mocht de pret niet drukken, liedjes zingen, en zwaaiend is voor de oude baas de route naar de haven van Schagen vrijgemaakt, alwaar hij op zijn schimmel kon stappen...
De RoeiPieten zijn daarna bij RVdeKop in het club gebouw getrakteerd op een lekker warm broodje, en natuurlijk de appeltjes van oranje...

Alle RoeiPieten bedankt, en assistenten met kwast, broodjes, etc ook bedankt, zonder jullie allemaal zou Sint misschien wel de andere kant op varen..

Donateurs Roeitocht 2015

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:33 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 10:52 bijgewerkt ]

‘Dramatisch einde van de jaarlijkse roeitocht ‘
door de donateurs van roeivereniging De Kop.
De zeer smalle doorgang tijdens de werkzaamheden
aan de restauratie van de brug over het kanaal bij
Schagerbrug waren er de oorzaak van dat deze roeiers
tussen de wal en schip belandden.
De boot sloeg om en zonk ter plekke, de roeiers konden
hun vege lijf  redden en zich ternauwernood op de kant hijsen.
Dit had de tekst kunnen zijn van een artikel in het Noordhollands Dagblad.
Echter, stuurvrouw Saskia heeft de boot probleemloos
tussen het brugfundament en de werkponton geloodst waarbij
aan beide kanten van de boot slechts enkele centimeters ruimte was.
Er stond best wel een straffe wind.
Na een heerlijke roeitocht door de grote sloot werden de ‘oudjes’
regelmatig overgoten met complimentjes.
De vaart zat erin en de techniek  waren ze niet verleerd.
Met kracht in de benen en een vloeiend vervolg van de
roeibeweging  scheerden ze over het water.
Het clubhuis kwam in zicht en de lucht van de vers gebakken
appeltaart van Saskia kwam ze al tegemoet.
Na een paar stevige halen meerden ze vlekkeloos af.
Droog en voldaan ‘rolden’ ze op het vlot.
Nog even napraten in het clubhuis met koffie en gebak
en daarmee kwam een einde aan dit spektakel.
rvk

Roeipieten Klaar om Sint Schagen in te loodsen

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:33 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 11:02 bijgewerkt ]

De Roeipieten van RV De Kop zullen ook dit jaar de boot van Sinterklaas weer tegemoet roeien en hem vergezellen op zijn tocht naar Schagen.
Op zaterdag 21 november zal de Sint met zijn gevolg om ongeveer 12:00 uur in de haven aankomen.
De Roeipieten loodsen de boot weer feestelijk en veilig de haven in.
Komen jullie allemaal kijken?

ps. Om dit allemaal goed te laten verlopen is het pas na 13:30 mogelijk voor leden om recreatief te roeien...

Geslaagd 2015

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:31 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 11:07 bijgewerkt ]

Op 4 en 11 oktober zijn er onder mooie roei omstandigheden roeiproeven gehouden en deze leden zijn allemaal geslaagd:
Simon Bak skiff 1 Jeugdproef A
Ellen Wormsbecher S1 en St1
Edwin Bakker S1 en St1
Jaqueline Clemens St1
Alle roeiers van harte gefeliciteerd met de behaalde permissies.

ToerVerslag: Toertocht midweek roeiers van Den Bosch naar Heusden v.v.

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:30 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 10:58 bijgewerkt ]

In het voetspoor van Dave van der Pol trok op Woensdag 30 September een vijftal midweek roeiers naar Den Bosch, om aldaar als gastroeiers van de RV De Hertog voor het eerst een gedurfde 31 km toertocht te gaan volbrengen op o.m. het stromende en druk bevaren water van de rivier de Bergse Maas : Anke Haelen, Reiny Berris, Jan Jongman, Gerard Kooiman en Rob Krommenhoek waren hiertoe de enthousiaste deelnemers, die om half acht ’s ochtend uit Schagen, zonder zoete lieve Gerritje, naar den Bosch toe gingen. Ondanks druk autoverkeer arriveerden we nog voor 10.00 uur bij de roeivereniging RV De Hertog.
Deze heeft met ruim 400 leden een vrij nieuwe accommodatie in een nieuw en modern, maar roestig, pand tegenover de historische Citadel aan de rivier de Dieze. Na een hartelijk welkom door twee dames van de Toercommissie en “onze” Dave, verkregen we voor deze dag de beschikking over een prachtig glanzende C4x+ type Baumgarten met de naam “Groote Hekel” .
Tewaterlating en inscheping verliepen zonder incidenten en voorzien van een goede routekaart vertrokken we via de Ertveldplas over de gekanaliseerde Dieze richting de schutsluis van Engelen. Dave begeleidde ons op de oever per auto. De wachttijd bij de sluis ging onze verwachtingen ver te boven : zeker drie kwartier wachten alvorens we “groen-rood” verkregen… Hierna ging het met twee kolossale binnenvaartschepen en een rondvaartboot de sluis binnen die hier directe toegang geeft tot de rivier de Bergse Maas.
Het verval was groter dan we vermoedden: zeker 2 a 3  meter omlaag in een overvolle sluis waar de uitlaatgassen erg lang (.) zorgden voor een benauwde sfeer…. Bij het uitvaren verspeelden we ongewenst twee pikhaken omdat we in het krachtige schroefwater van de binnenvaartschepen vroegtijdig van de sluismuur werden los gedreven… Eenmaal op de rivier ging het voor stroom en een matige Oosten wind in de rug als een speer richting Heusden, een kleine 8 km te gaan.
Snelvarende binnenvaartschepen zorgden hier wel voor flinke hekgolven en nu en dan wat binnenkomend buiswater : Anke als boegroeier was er stil van….! Erg veel plekken om van stuur te wisselen zijn er niet op de Maas : de strandjes tussen de kribben liggen veelal bezaaid met stenen. Teneinde van stuur te kunnen wisselen en de meegebrachte lunch te nuttigen, meerden we na enkele kilometers af in de jachthaven van Ammerzoden, pal voor restaurant “Het Oude Veerhuis”, dat echter hermetisch gesloten bleek te zijn..
Een “bankje-voor-vijf” op de kruin van de dijk ontving ons hierop uitnodigend voor de lunch. Van Ammerzoden naar Heusden was nog slechts 6 km roeien voor stroom uit. Ook hier vonden we snel een ligplaats in de jachthaven en maakten tijd voor een korte wandeling over de oude vestingwerken van deze stad. Omdat de matige oostenwind inmiddels was aangewakkerd tot een dikke vijf, besloten we om niet al te lang in Heusden te verblijven en met Gerard aan het roer bonden we dapper de strijd aan tegen 8 km stroom en wind, beiden op “De Kop” – dus pal tegen…!!
Met gloeiende zitbotjes arriveerden we eind van de middag bij de sluis, die dit keer uitnodigend voor ons en nog een binnenvaartschip haar deuren geopend had staan. Door een tekort aan pikhaken meerden we dit keer af met voor en achterlijntje. Even later werd de op de heenreis verloren gegane pikhaak door de sluiswachter netjes terugbezorgd. ( Was aan de bolder blijven hangen…gelukkig zonder Gerard eraan !). De laatste loodjes van sluis tot roeivereniging wogen ons zwaar, maar het was een opluchting om eindelijk van het stromende water en de harde tegenwind verlost te zijn.
Om 17.35 uur meerden we uitgeroeid en uitgeteld weer af aan het vlot…. De GPS van stuur Gerard gaf aan dat we er 31.1 km op hadden zitten, gemiddelde snelheid was 7,8 km per uur.
Nadat we ons de in het clubhuis klaargezette borrel, leverworst e.d.  goed hadden laten smaken, keerden we met een voldaan gevoel huiswaarts.
Dave bedankt voor je inzet en uitnodiging :
Het was een bijzonder leuke ervaring om, voor het eerst, op stromend water te roeien!!
De volgende toertocht is gepland op Zaterdag 19 December in Amsterdam, tijdens het Amsterdam Light Festival, Berlage Brug roeicentrum. Details hierover volgen later.
Met de gebruikelijke roeigroet,
Rob Krommenhoek
Namens de Toercommissie “RV De Kop”

Jeugdweekend 2015

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:29 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 10:54 bijgewerkt ]

Ik ben nog maar net lid maar ik heb het vanaf de eerste dag al naar mijn zin.
Nu zitten mijn vriendinnen ook op roeien ( Luna en Naomi). Binnenkort komt misschien Marit ( nee,niet die…een andere Marit…..) ook op roeien.
Maar ja,  het jeugdweekend…
Zaterdag kwamen Luna en ik samen aan. Aanvang rond een uur of 10.
Snel  de tassen met droge kleren in het clubhuis leggen. Otto hing al boven in de vlaggenmast. Het feest kon beginnen.
Reiny ging snel uitleggen wat er ging gebeuren en toen gelijk aan de slag. Samen met Rik en Roland had ze van alles voorbereid.
Kanoën , roeien in de twee of de skiff of in de grote groene roeiboot. Omdat veel leden ook nog meer familie of vrienden mee hadden kregen de nieuwe kinderen instructie in de c2 met Rik. Het was gezellig druk. Ik was zo druk bezig dat ik niet goed meer weet wat iedereen deed. Het was heel leuk dat ik in de dubbel twee mocht met Marit en Luna mocht met Sanne. Nu hebben we al in de skiff, in de c4 en in de dubbel twee geroeid. Super gaaf.

Toen een pauze. Lunch dus. Van al dat sporten krijg je trek. Na de lunch gelijk weer verder. Echt overal lagen boeien in het water. Daar moesten we omheen roeien en dan zo snel mogelijk weer terug. Bij iedereen werd gekeken hoe snel je roeide. Allemaal op ons eigen niveau. De spelletjes duurde de hele middag. Iedereen sprong ook nog het kanaal in. Behalve ik. Dat was helemaal niet erg want het was prachtig weer.
Na de middag had Dave de BBQ klaargemaakt. Wij moesten natuurlijk even de spullen opruimen en afdrogen voordat we aan de BBQ konden. Toen we klaar waren hadden we allemaal honger. Lekkere burgers, worst en spare ribs. Mmmm.
Na het opruimen en afwassen hebben we de boten voor de avondtochten in het water gelegd. Alle boten werden versierd met lichtgevende armbandjes. Het werd steeds donkerder. In de grote c4 zat ik met Reiny, Luna, Hannah en Simon. Voor mij is deze c4 eigenlijk nog te groot maar het is toch gelukt. De twee andere boten roeiden naar Schagerbrug. Wij gingen richting Kolhorn.12Kilometer in het donker. Geen golven en geen andere boten in de buurt. Prachtige avond voor een lichtjestocht. Reiny had zelfs nog ijs mee voor onderweg. Die hebben we opgegeten bij de Mielbrug. Onderweg hebben we veel vleermuisjes gezien . Een wereld ervaring. Toen we bijna terug waren was ik wel bek af. Dat laatste stuk kwam echt uit mijn tenen. Toch blij dat we samen die mooie tocht hebben gemaakt. Ik had nog nooit zover geroeid.
Een aantal leden bleven slapen maar Luna en ik niet. Wij hadden de nacht ervoor al een verjaardag/slaapfeestje gehad.

Op zondag werd ik rond negen uur wakker. Ik wilde gelijk weer terug. Dat mocht natuurlijk van mijn moeder. Het was zondag ochtend wel wat rustiger dan zaterdag. We hebben een parcourtje gedaan. Tussen de boeien door roeien, moeilijke bochten maken, aanleggen en spek-happen. Grappig en lekker. Toen ik aan het vlot kwam was Dave ( de BBQer van gisteren ) er met zijn speedboot. Simon , Romme en Sebas  zaten gelijk bij hem in de boot. Toen heeft Reiny het clubhuis afgesloten en gingen we met zijn allen nog met Dave mee. Ook dat was weer een cadeautje. Een heel weekend prachtig weer en dan nog afsluiten op de loungekussens van een speedboot. Veel cooler wordt het niet.
Het was een geslaagd weekend . Volgens mij geldt dat voor iedereen die erbij was. Iedereen uit het Jeugdteam , hartstikke bedankt.

Groetjes Jet

WedstrijdVerslag: Succesvolle clubkampioenschappen

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:28 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 11:12 bijgewerkt ]

Succesvolle clubkampioenschappen
SCHAGEN - Roeivereniging De Kop hield 13-Sept-2015 voor het eerst in haar bestaan clubkampioenschappen. Acht boten (c4+stuur) en vijf jeugdleden (skiff) streden om de titel.
Onder een mooie nazomerzon raceten steeds twee boten – onder luid gejoel van supporters - vanuit de Schager haven richting het vlot van de roeivereniging. Dit was circa 450 meter.
Uiteindelijk bleven twee teams over. Het kampioenschap viel na een zinderende finale in handen van ‘De Kop Toppers’ bestaande uit Walter Woortman, Peter Vader, Igor Wormsbecher, Bram Verbokkem en op stuur Cees Verschoor.  Zij ontvingen de wisseltrofee en gingen met een slagroomtaart naar huis.
Bij de jeugd werd Sebastiaan Koelman kampioen. Na een nek-aan-nek race tegen Sven Dobbe roeide hij, met een neuslengte verschil, zijn skiff net iets eerder over de finishlijn.
Ivo Hofman heeft dit heugelijk feit in een mooie impressie film verpakt... zodat we het nog een kunnen beleven.... (Zie URL)

Wat als u uit de skiff gevallen bent .?

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:26 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 11:10 bijgewerkt ]

De volgende aanwijzingen zijn  aanwezig.
Blijf bij uw boot, want die blijft goed drijven, en u kunt hem als reddingboei gebruiken. Als uw boot is afgedreven of zinkt kunt u ook een roeiriem als reddingsboei gebruiken. Grijp de boot of de rigger vast en rust even uit voordat u een poging waagt om weer aan boord te komen.
De volgende filmpjes zijn speciaal gemaakt voor de vervolg handelingen. (dank aan de jeugdleden.)

Indien de in de skiff klimmen niet lukt.. Wees veilig en Verstandig. Tracht de boot veilig te plaatsen. En haal hulp.

Vaardigheidsproeven KNRB

Geplaatst 13 mrt. 2016 09:25 door Info RVdeKop   [ 14 mrt. 2016 10:56 bijgewerkt ]

Met een succesvolle vaardigheidsproef toon je aan dat je een ervaren skiffeur bent. Hierdoor kunnen deuren opengaan die voorheen gesloten waren. Het is geen wedstrijd, maar de tijden worden wel bekend gemaakt.
Iedereen, ook jeugdleden, in het bezit van de juiste permissie mag deelnemen.
De ARZV stelde de skiffeurs van onze vereniging in de gelegenheid om mee te doen aan deze KNRB vaardigheidsproef.  Op zaterdag 5 september hebben Walter, Kees, Sven en Sebastiaan de bij hun leeftijd passende vaardigheidsproef (bijna allemaal) met succes afgelegd (16, 18 of 20 km binnen twee uur).
De route voerde vanaf Alkmaar over de Huijgenvaart via Oterleek en Rustenburg naar Ursem. In Ursem gingen de 18 en de 20 km-roeiers SB uit richting Schermerhorn. Het 20 km keerpunt lag 1 km vóór Schermerhorn.
De weersomstandigheden waren verre van ideaal (windkracht 5-6 en regen) en de route was alternatief ten opzichte van eerdere jaren vanwege baggerwerkzaamheden, waardoor er een aantal risicopunten genomen moesten worden.
Een knappe prestatie van deze vier skiffeurs en dank aan de chauffeurs Gerard de Klonia en Dave Erde die de botenwagen op vrijdag heen en op zaterdag terug hebben willen rijden. En natuurlijk dank aan de ARZV voor de gastvrijheid!